Search
Close this search box.

انواع محصولات بتن پیش تنیده

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

انواع محصولات بتن پیش تنیده برای ساخت سازه های عمرانی بزرگ در نقاط مختلف جهان مورداستفاده قرار می گیرند. بتن پیش تنیده به سبب قابلیت هایی که دارد توانسته است در میان سازندگان محبوب واقع شود و برای استفاده در ساخت هر سازه ای مورداستفاده قرار بگیرد.

با نگاهی به روند ساخت و سازها در نقاط مختلف جهان متوجه می شویم که در ساخت و سازهای جدید به استفاده از مصالحی که بر اساس تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده اند ، اهمیت زیادی داده می شود. یکی از این مصالح که استفاده از آن از هر جهت ، دستاوردهای بزرگ و مهمی را به دنبال دارد ، بتن پیش فشرده می باشد که اخیراً موردتوجه سازندگان و ساختمان‌سازان ایرانی قرار گرفته است.

استفاده از انواع محصولات بتن پیش تنیده در سازه های مختلف محصولات بتنی دارای تنوع زیادی هستند که هر یک از کاربردهای خاصی برخوردار هستند. محصولاتی نظیر:

1-بلوک های توخالی 

2-تیرهای کف راه آهن 

3-تیرچه پیش تنیده 

4-تیر برق و …

همگی با استفاده از بتن درست می شوند. هر یک از این محصولات می تواند برای ساخت سازه های مختلف مانند:

1-مخازن آب 

2-لوله های انتقال

3-سقف

4-دیوارها 

5-فونداسیون

6-مجسمه ها 

7-ساختمان های مسکونی

8-ساختمان های تجاری

9-ساختمان های صنعتی و …

 بتن پیش تنیده هم دارای کاربردهای فراوانی است. از این مصالح نمی توان برای احداث ستون یا دیوار استفاده کرد. اما استفاده از آن برای احداث دیوارهای بلند ، دیوارهای مقاوم با فشارهای خمشی بسیار زیاد و … مزایای زیادی دارد.

نحوه ساخت تیرچه‌ های پیش تنیده

از صفر تا صد انواع محصولات بتن پیش تنیده به روش های مشخصی ساخته می شوند. فولادی که برای ساخت این محصولات مورداستفاده قرار می گیرد باید دارای استحکام بسیار زیاد باشد و از نوع سیم یا تاندون باشد. سیم ها با استفاده از میله های فولادی با درصد کربن بالا درست می شوند.

این سیم ها باید بین 3 تا 7 میلی متر قطر داشته باشند. سطح مقطع چنین سیم هایی باید گرد و یا پیچشی و یا به صورت آجدار باشد و این مسئله بسیار مهمی است. برخی از انواع تاندون های رشته ای دارای یک سیم مستقیم در هسته خود هستند و در پیرامون، سیم پیچ هایی به دنبال تنیده شدن قرار می گیرد. تاندون های سیمی – رشته ای به صورت مستقل یا چندتایی برا ساخت کابل به کار می روند.

پروسه پیچیده تولید تیرچه پیش تنیده انواع محصولات بتن پیش تنیده به دو روش تولید می شوند:

1-پیش تنشی :

سیم با جک های هیدرولیکی در معرض فشار قرار می گیرد. قالب های جانبی در وضعیت خود فیکس می شوند و پس از آن بتن ریزی در پیرامون سیم های تنشی انجام می شود. زمانی که بتن به اندازه لازم سخت شد ، فشاری توسط جک ها شکل گرفته که منجر به ایجاد تنش در بتن می شود و سرانجام ، بتن به قدرت بسیار زیادی می رسد. در نهایت ، سیم های کششی از جک ها جدا می شوند. بتن معمولی دارای استحکام نسبتاً خوبی است که با 24 یا 28 ساعت پخت توسط بخار ایجاد می شود. به منظور ساخت سازه بتنی با طول کوتاه باید صفحات تفکیک کننده ای به دنباله قطعات جای گرفته و سیم ها را در آن نقطه قطع کرد.

2-روش پس تنشی :

ممکن است برای تولید انواع محصولات بتن پیش تنیده ، از روش پس تنشی استفاده شود. در روش پس تنشی برعکس روش پیش تنشی عمل می شود. ابتدا بتن ریزی انجام شده و بعد از حالت گرفتن بتن ، تنش لازم ایجاد می شود. این روش ایده آل مواردی است که تنش بعد از قراگیری عضو بتنی در مکان موردنظر بوجود بیاید.

این احتمال وجود دارد که کابل ها یا سیم ها یا میله ها پیش از بتن ریزی در قطعه بتنی جای بگیرند ، ولی از پیوند آنها به بتن توسط غلاف های لاستیکی ممانعت شود تا در زمان سفت شدن بتن ، به آسانی در بیاید. سرانجام ، آخر هر قطعه را برای پیشگیری از خوردگی ناشی از رطوبت و با هدف توزیع تنش توسط ملات سیمان ، سربسته می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مزایای استفاده از انواع محصولات بتن پیش تنیده

اگر در پروژه های عمرانی از تیرچه پیش تنیده استفاده شود ، نتایج بسیار مهمی حاصل می شود. هر یک از این نتایج ، به اندازه ای مهم هستند و سازندگان نباید به این موارد بی توجه باشند.

1-کاهش هزینه ها:

سازه های بتن پیش تنیده با هزینه کمتری نسبت به سایر سازه ها احداث می شوند. زیرا استفاده از بتن پیش تنیده سبب کاهش نیاز به بتن و فولاد می شود و با شرایطی که فراهم می آورد از جنبه های دیگر موجب کاهش هزینه ها می شود.

2-مقاومت بالا:

امکان استفاده از حداکثر مقاومت فشاری ذاتی بتن وجود دارد که این نتیجه بسیار خوبی است، ترک های ناشی از تنش حذف می شود و این مسئله موجب کاهش احتمال خوردگی فولاد می شوند.سازه هایی که با انواع محصولات بتن پیش تنیده ساخته شده اند در مقابل زمین لرزه بهتر از سازه های بتن معمولی مقاومت می کنند و خرابی های کمتری را به بار می آورند.

3-سرعت بالا:

سرعت اجرای پروژه های عمرانی بتن پیش تنیده بسیار خوب است.

 4-طول عمر زیاد:

هر چه فولاد مورد استفاده در ساختمان ها از طول عمر بیشتری برخوردار باشد ، استحکام و مقاومت سازه ها بیشتر است و این مسئله در طول عمر بیشتر ساختمان ها ، تأثیرگذار است.

سخن آخر

کلام آخر تیرچه پیش تنیده ، سازه ای مهندسی با شکل ظاهری T مانند می باشد. این سازه ، ادغامی از خاصیت فشاری با حداکثر مقاومت فشار به دلیل وجود بتن و حداکثر مقاومت کششی به دلیل وجود فولاد می باشد. انواع محصولات بتن پیش تنیده در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود تا برای استفاده در کاربردهای مختلف مناسب باشد.

مسئله ای که خریداران این محصولات باید بدانند این است که تولیدکنندگان مختلف برای تولید این محصولات از متریالی با کیفیت مختلف استفاده می کنند. ما به شما توصیه می کنیم که بتن های پیش تنیده را از برترین کارخانه های تولیدکننده آن خریداری کنید تا به افزایش کیفیت سازه های خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *