Search
Close this search box.

ارزان ترین سقف ساختمان

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

ارزان‌ ترین سقف ساختمان را به شما معرفی می کنیم تا متوجه شوید کدوم نوع سقف برای شما کمترین هزینه را خواهد داشت. ساختمان سازی به دلیل افزایش هزینه ها ، دشوار شده است. از این رو سازندگان به دنبال روش های مختلفی برای کاهش هزینه ها هستند. یکی از دغدغه های آنها ، اجرای سقف با کمترین هزینه است.

در این مقاله به بررسی انواع سقف ها می پردازیم و آنها را از نظر هزینه ، آنالیز می کنیم. البته نباید فراموش کنیم که تنها هزینه ها مهم نیستند و کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. حالا به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

سقف تیرچه کرومیت

ارزان‌ ترین سقف ساختمان با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. تیرچه کرومیت ، مقرون به صرفه ترین روش اجرای سقف است که شباهت زیادی به سقف تیرچه بلوک دارد. تفاوت مهم این دو این است که در تیرچه کرومیت به جای تیرچه بتنی، تیرچه فولادی به کار رفته است. ارزان بودن سقف تیرچه کرومیت از آن جهت است که اجرای آن نیاز به نیروی متخصص ندارد.

دلیل دیگر مقرون به صرفه بودن تیرچه کرومیت، عدم نیاز به شمع بندی است. سقف تیرچه کرومیت بسیار سریع اجرا می شود. پس امتیازهای مثبت سقف تیرچه کرومیت شامل سرعت بسیار بالا، سبکی، امکان استفاده برای دهانه های بلند ، کاهش تنش ها ، ضخامت ایده آل ، امکان پیاده سازی چندین سقف به صورت همزمان و … می باشد که همگی در کاهش هزینه های سقف تیرچه کرومیت مؤثر هستند.

ارزان‌ ترین سقف ساختمان

سقف پیش تنیده

ارزان‌ ترین سقف ساختمان سقف پیش تنیده دارای غلاف هایی است که سازندگان به خواباندن کابل های فولادی در آن اقدام نموده تا توان تحمل بار آن چندین برابر شود. کابل ها در قسمت آخر بتن های این سقف قطع شده و بسته شده اند. در این سقف ها ، تنشی با ثبات پیوسته دیده می شود که با هر تنشی مقابله می کند و سبب به حداکثر رسیدن مقاومت سقف در مقابل فشارهای گوناگون می شود.

روش هایی که برای نصب سقف تیرچه پیش تنیده به کار می رود، متفاوت از یکدیگر است. بتن پیش تنیده، از مزایای بسیار خوبی برخوردار است و عالی‌ترین مصالح برای اجرای سقف می باشد. یکی از مزایای سقف تیرچه پیش تنیده این است که ارزان‌ ترین سقف ساختمان است.

ارزانی سقف تیرچه پیش تنیده فقط از نظر هزینه خرید بتن پیش تنیده نیست و دلایل دیگری دارد. انتخاب روش اجرای سقف تیرچه پیش تنیده ، بستگی به نظر مهندسان و شرایط پروژه دارد. سقفی که با بتن پیش تنیده اجرا می شود از قدرت و دوام بسیار زیادی برخوردار است.

سقف تیرچه پیش تنیده بدون شک ، ارزان‌ ترین سقف ساختمان است. حدود دو قرنی است که از اجرای اولین سقف پیش تنیده می گذرد. ویژگی های مثبت این سقف سبب شد که به تدریج به استفاده از آن روی بیاورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سقف تیرچه بلوک، ارزان یا گران ؟

هر وقت درباره کم هزینه ترین سقف سخن می گوییم ، حتماً باید نام سقف تیرچه بلوک را بیاوریم. در سال های اخیر، میلگرد به شدت افزایش پیدا کرده است. اما این مسئله سبب نشده است که هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک از اجرای سایر سقف ها بیشتر شود.

سقف تیرچه بلوک دارای میلگرد حرارتی ، میلگرد زیگزاگ ، بتن و یونولیت و … است. این سقف از نوع بتنی می باشد و با تیرچه پیش ساخته پیاده سازی می شود. محل ساخت تیرچه در کارخانه یا کارگاه است. از دلایل مقرون به صرفه بودن سقف تیرچه کرومیت می توان به سرعت بالای اجرای آن و نیاز کمتر به نیروی انسانی اشاره نمود.

لذا سقف تیرچه بلوک ، ارزان‌ ترین سقف ساختمان است که در زمان کوتاهی انجام می شود. برای جابه جایی تیرچه بلوک باید از جرثقیل استفاده کرد. سقف تیرچه بلوک از جهات مختلفی موردتوجه سازندگان قرار گرفته است.

امتیازات مثبت سقف تیرچه بلوک شامل استفاده حداقلی از میلگرد، استفاده حداقلی از آرماتور و بتن ، اجرای بسیار سریع سقف، نصب بسیار سریع سقف، سبک بودن متریال موردنیاز برای اجرای سقف، نیروی انسانی کم و … می باشد.

انتخاب این مورد از ارزان‌ ترین سقف ساختمان برای دهانه های کمتر از 8 متر، انتخاب مناسبی است. در صورتی که برای دهانه های بالاتر از 8 متر به دنبال تیرچه مناسبی هستید، باید تیرچه دوبل یا تیرچه مضاعف رو به کار ببرید.

این تیرچه برای دهانه هایی که بسیار طولانی است، مناسب نمی باشد. انتخاب ایده آل برای دهانه های بسیار طولانی ، تیرچه پیش تنیده می باشد. در واقع هر اندازه که دهانه سقف بزرگ تر شود، استحکام سقف تیرچه بلوک کمتر می شود و هزینه ساخت، زیاد می شود. بنابراین بهتر است برای دهانه های طولانی ، قید استفاده از تیرچه بلوک را بزنید.

ارزان‌ ترین سقف ساختمان

سقف وافل

ارزان‌ ترین سقف ساختمان دیگر سقف کم هزینه ، سقف وافل می باشد که در زیرمجموعه های دال های دو طرفه است. سقف وافل با بهره گیری از قالب های مکعبی تولید می شود که بعد از ریزش ، شمار زیادی منافذ توخالی در سقف بوجود می آورد. این سقف به سقف قابلمه معروف است.

بهره گیری از قالب های مکعبی سبب کاهش حجم بتن لازم برای ساخت سقف وافل و پیشرفت سرعت بتن ریزی می شود. این سقف بدون استفاده از میلگردهای حرارتی و روان کننده بتن اجرا می شود. استفاده کم از میلگرد در اجرای این سقف موجب کاهش هزینه اجرای آن می شود. پروسه اجرای سقف وافل در چندین مرحله انجام می شود.

مراحل اجرای سقف وافل

آرماتوربندی سقف، بتن ریزی فونداسیون سقف ، آرایش قالب وافل و برداشتن قالب و … از جمله این مراحل هستند. انتخاب کم هزینه ترین سقف با درنظر گرفتن تمامی عوامل ارزان‌ ترین سقف ساختمان را با توجه به عوامل مختلف، انتخاب کنید.

مهمترین این عوامل شامل اقلیم محیط ، شیب سقف ، استحکام و دوام ، روش اجرا و … می باشند. یک سقف خوب باید سبک باشد و از مقاومت بسیار خوبی برخوردار باشد. استحکام سقف در کاهش خسارت های ساختمان در زمان زمین لرزه اثرگذار است. بنابراین سقف ، یکی از مهمترین اجزای ساختمان است که انتخاب مصالح مناسب برای اجرای آن باید با دقت و وسواس زیادی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *