Search
Close this search box.

نسبت آرماتور در بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

نسبت آرماتور در بتن را بررسی می کنیم تا مشاهده کنیم در بتن چه میزان از آرماتور به کار رفته است و چه تأثیری در استحکام بتن داشته است. بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به دلیل کاربردی بودن آن ، توجه زیادی به تولید آن شده است.

به همین دلیل بتن را در انواع مختلفی تولید نموده که یکی از بهترین آنها ، بتن پیش تنیده می باشد. در مواردی که امکان دارد ، جایگزینی بتن پیش تنیده به جای بتن معمولی با مزایای زیادی همراه است. به هر حال در هر نوع بتنی از آرماتور استفاده می شود.

آرماتور موجود در بتن باید دارای خصوصیات مختلفی مانند استحکام بالا ، دوام زیاد و … باشد تا موجب قدرت و مقاومت بتن شود. اما جای سؤال است که در بتن از چه مقدار آرماتور استفاده می شود.

نسبت آرماتور در بتن چقدر است ؟

میزان آرماتور به کار رفته در بتن ، متفاوت است. در واقع با توجه به عضو بتنی مثل تیر ، ستون ، پی ریزی ، دال ، دیوار برشی و … نسبت آرماتور فرق می کند. این میزان بر اساس کاربری سازه که ممکن است صنعتی ، مسکونی ، اداری و … باشد ، متفاوت است.

فرضاً نسبت آرماتور فونداسیون به بتن آن به صورت تقریبی شصت تا صد کیلوگرم برای هر مترمکعب بتن است و این میزان برای آرماتورهای بتن موجود در ستون معادل 10 الی 150 است. بنابراین این عدد بر اساس موارد مختلف مانند کاربری سازه ، ناحیه به کار رفتن آرماتور و … متفاوت است و یک عدد ثابت نمی باشد.

شناسنامه میلگردهای مصرفی در بتن پس از تعیین نسبت آرماتور در بتن ، مسئله مهم مشخصات آرماتورهای موجود در بتن است. میلگردهای مصرفی بایستی کاملاً تمیز باشند و آلوده به مصالح ساختمانی و مواد دیگر نباشند.

بنابراین تمیز کردن میلگردها پیش از استفاده ، نکته مهمی است که باید بدان توجه شود. اگر مقطع میلگردها ، زنگ زده باشد حتماً ضعیف شده و قدرت لازم را ندارند. زمانی می توان از میلگردهای زنگ زده استفاده نمود که از قبل تمیز شده باشد و قطر آن بعد از پاک کردن زنگ ها و آلودگی ها ، کاهش محسوسی نداشته باشد.

اگر زنگ میلگرد بسیار کم باشد به اندازه ای که بتوان آن را با یک دست کشیدن پاک کرد ، زنگ زدایی میلگرد دیگر لازم نیست. همه میلگردهای موجود در بتن باید به صورت آجدار باشند. قطری اسمی میلگردها در شناسنامه آنها مشخص شده است و به اندازه قطر دایره ای است که مساحت آن معادل با مساحت مقطع عرضی میلگرد است.

قطر اسمی میلگرد آجدار به اندازه قطر اسمی میلگرد صاف با وزن مشابه آن است. نحوه حمل و انبار کردن میلگردها پس از آشنایی با نسبت آرماتور در بتن ، به نحوه حمل و انبار کردن میلگردها می پردازیم.

نحوه حمل و انبار کردن میلگردها

میلگردها به شکل های مختلفی مانند شبکه جوش ، شاخه و … می باشند. میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون اینکه دچار مشکلاتی مانند خم شدن و … شوند به کارگاه موردنظر انتقال داده شوند. در کلیه مراحل حمل ، تخلیه ، نگهداری و کارگذاری میلگردها بایستی به بررسی ظاهری آنها اقدام نمود.

در نگهداری میلگردها باید توجه نمود که میلگردها هرگز برای طولانی مدت در معرض باران و برف نباشند تا با مشکل زنگ زدگی مواجه نشوند. از این رو باید زیر کلاف ها و یا بندیل های میلگرد را خرک های چوبی کار گذاشت.

برای محافظت میلگردها از بارش باران و … باید از پوشش های نایلونی استفاده نمود. پوشش های برزنتی برای محافظت از میلگردها ، بسیار مناسب است. نسبت آرماتور در بتن ، هر چه که باشد نیاز به محافظت در زمان جابه جایی و انبار کردن دارد.

میلگردها بایستی از هر نوع آسیب دیدگی مانند خم شدگی ، له شدگی ، شکستگی ، غرشدگی و … در امان باشند. علائمی که در میلگردها مشخص شده است ، هرگز نباید پاک شوند. جوش ها هرگز نباید در شبکه های جوش شده ، دچار گسیختگی شوند و به این مسئله مهم حتماً بایستی توجه نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه خواباندن و کار گذاشتن میلگردها

نسبت آرماتور در بتن به هر میزان که باشد باید به اجرای اصولی آنها اقدام نمود. نخست چک می کنند که میلگردها سالم باشند و دارای آلودگی نباشند. میلگردها باید بر اساس قطر ، طول ، فرم خود در نقاط مشخص به گونه ای فیکس شوند که در زمان بتن ریزی ، اصلاً تکان نخورند. با هدف کنترل و تضمین پوشش بتن ، از قطعات بتنی با خرک های پلاستیکی و یا فلزی استفاده کرد. اگر ناحیه موردنظر شرجی باشد ، باید از خرک های فولادی استفاده کرد.

لقمه های بتنی به ضخامت ایده آل باید با بتن یا ملات و یا ترکیب سیمان و آب به اندازه یکسان و یا کمتر از بتن اصلی ، درست شود. از مصالح کم قدرت مانند چوب نباید استفاده شود. در حالت عادی برای نصب میلگردهای اصلی به تنگها و خاموتها باید از سیم های فولادی در قطر 1 تا 1.5 میل استفاده نمود.

در مهارهایی که ته آنها به صورت خم شدگی است ، خم بایستی به سمت پایین یا داخل باشد به گونه ای که قلاب آنها در ناحیه پوشش بتنی نباشد. اگر به این نکته توجه نشود ، مشکل زنگ زدگی بوجود می آید. متصل کردن میلگردها موضوع دیگری که در انتهای مقاله ” نسبت آرماتور در بتن ” بهتر است بدان اشاره کنیم ، نحوه متصل کردن میلگردها است.

سخن آخر

نکته ای که باید درنظر گرفته شود این است که میلگردهای مصرفی در یک عضو باید به شکل یکپارچه باشند. کلیه ریزه کاری های اجرای میلگردها باید در نقشه های اجرایی ذکر شود و کمترین تعداد اتصال وجود داشته باشد. – در قطعات تحت خمش ، خمش همراه با فشار باید کمتر از نصف میلگردها در یک مقطع متصل شوند. – اگر کششی وجود داشته باشد ، ماکزیمم ثلث میلگردها در یک مقطع را توسط پوشش متصل می کنند. – متصل کردن میلگردهای تحتانی قطعات خمشی در مرکز دهانه یا نزدیک به آن و یا میلگردهای فوقانی قطعه خمشی روی تکیه گاه یا در مجاورت آن ، ممنوع است. نسبت آرماتور در بتن ، نکته مهمی است که سازندگان باید بدان توجه داشته باشند و در نگهداری و جابه جایی آرماتورها به نکات گفته شده ، توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *