Search
Close this search box.

تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک، موضوعی است که قصد بررسی آن را داریم. به مهمترین تفاوت های این دو سقف اشاره می کنیم. روش های زیادی برای اجرای سقف سازه ها وجود دارد. در میان این روش ها، سقف تیرچه پیش تنیده که با استفاده از بتن پیش تنیده اجرا می شود، محبوبیت زیادی دارد.

این روش، ایده آل سقف هایی است که طول دهانه زیادی دارند. برای کسانی که قصد انتخاب روش مناسبی را برای اجرای سقف دارند، ضرورت دارد که با انواع روش های اجرای سقف آشنا باشند.

یکی از روش های مرسوم در ایران برای اجرای سقف، سقف تیرچه بلوک می باشد. در ادامه قصد داشته به تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک بپردازیم.

ویژگی های سقف تیرچه بلوک این سقف ها از دال های یکطرفه هستند که به منظور کاهش بار مرده در آن بلوک های توخالی سبک سفالی یا بتنی یا فومی را به کار می برند تا سقف کاملاً پر شود.

در این روش اجرای سقف در شرایطی که تیرچه بلوک به تیرآهن متصل شود از میلگردهای ممان منفی بهره گرفته تا سقف کاملاً یکدست و ایمن باشد.

این سقف دارای تیرچه هایی از جنس فلز یا بتن، آرماتورهای حرارتی، آرماتورهای تقویتی، بتن، بلوک های پر کننده از جنس سیمان، یونولیت یا سفال و …. می باشد. در ادامه بررسی تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک، به مزایای سقف تیرچه بلوک می پردازیم.

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک برای سازه های گوناگون

اجرای این سقف، مزایا و معایب خود را دارد. ما همچنان معتقدیم که بهترین روش اجرای سقف برای سازه هایی که دهانه های طولانی و بزرگ دارند، سقف تیرچه پیش تنیده می باشد. اما به هر حال، دیگر روش های اجرای سقف هم طرفداران خاص خود را دارند.

مزایای اجرای سقف تیرچه پیش تنیده شامل موارد زیر می باشد :

– این سقف در مقایسه با برخی از روش های اجرای سقف ، سبکتر است. به همین دلیل اجرای آن با سرعت بسیار بالایی انجام می شود.

– هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک پایین تر از اجرای سقف به روش های قدیمی است.

– مقاومت این سقف در مقابل زمین لرزه بسیار خوب است. سازه های تیرچه بلوک در زمان زمین لرزه، خسارت بالایی نخواهند داشت. البته به شرط آنکه کلیه مصالح ساختمانی سازه، باکیفیت باشند و اجرای هر بخش از سازه به صورت اصولی انجام شده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بررسی تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک

اجرای این سقف دارای فرآیند ساده ای است و هیچ گونه پیچیدگی و دشواری ندارد. آشنایی با سقف دال بتنی یکی دیگر از روش های اجرای سقف، سقف دال بتنی می باشد. این سقف در انواع مختلفی اجرا می شود.

این سقف به صورت یکدست از بتن و فولاد درست شده است. فولاد مورداستفاده در این سقف، میلگرد می باشد. ضخامت این سقف حدود 10 سانتی متر الی نیم متر می باشد.

دال بتنی در صنعت ساختمان سازی به جایگاه خوبی رسیده است و انتخاب بسیاری از سازندگان و مهندسان برای ساخت و سازهای آنها است. برای احداث تونل، احداث سد، اجرای فونداسیون، ساخت تراس، اجرای سقف سازه های مختلف و … می توان از دال بتنی استفاده نمود.

تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک به ویژگی های هر سقف و روش اجرای آنها مربوط می شود. احداث دال بتنی به روش برجا و پیش ساخته انجام می شود. اجرای این سقف به صورت برجا و پیش ساخته می باشد.

هنگامی که دال بتنی به صورت پیش ساخته انجام می شود، کلیه مراحل کار مثل پیش تنیدگی انجام می شود. روش برجا ، یعنی تک تک مراحل از قالب بندی گرفته تا مراحل نهایی کار در مکان پروژه صورت می گیرد.

مزایای سقف دال بتنی ( تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک )

با دانستن مزایای هر یک از این سقف ها می توانید متوجه تفاوت های آنها شوید.

– سقف دال بتنی، نوعی عایق صوتی است که مانع از از عبور سروصدا می شود و سازه را به نحوی عایق می کند.

– مقاومت سقف دال بتنی در مقابل حرارت و آتش بسیار مطلوب است. شعله های آتش به راحتی نمی توانند گسترش پیدا کنند.

– طول عمر سقف دال بتنی بسیار زیاد است. بنابراین سازه از حداکثر طول عمر برخوردار خواهد بود.

– این سقف از مقاومت خمشی و برشی بسیار خوبی برخوردار است و میزان خزش آن در حد ایده آلی است.

– عکس العملی که این سقف در مقابل نیروهای برشی نشان می دهد، خوب است. بنابراین مقاومت این سقف در برابر زمین لرزه، قابل قبول است.

– هزینه های جابه جایی مصالح موردنیاز برای اجرای این سقف، بسیار مناسب است.

تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک

تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک از نظر عکس العمل در برابر زمین لرزه

درباره سقف تیرچه بلوک، نقاط ضعفی عنوان می شود. یکی از این موارد، ابهام درباره کیفیت بتن پاشنه و عدم کنترل کیفی مناسب آن می باشد. همچنین ایراداتی به نحوه اجرای دال رویه و عملکرد آن به سبب فاصله با فرضیات اولیه و اثرگذاری بر چیدمان خاموت ها به ویژه در نقاط متحمل شکل گیری لنگر پلاستیک وارد می شود.

بازدیدهای میدانی از زمین لرزه های بم و بوشهر و … بیانگر این است که آنچه این سقف از صلبیت لازم برای هدایت بارهای جانبی به سیستم قاب خمشی دارا می باشد و اندک ضعفی در باربری جانبی به شکل ابتدایی می توان به سقف تیرچه بلوک وارد کرد.

بنابراین در بررسی تفاوت دال بتنی و تیرچه بلوک باید به این موارد هم توجه داشت. البته عکس العمل آنها در سازه های بلندتر و سیستم های قاب خمشی خاص، جای شک دارد. به همین دلیل توصیه می شود که سازه های بلند و مهم را با این نوع سقف اجرا نکرد.

جزئیات طراحی دال ها باز هم پیچیده تر می باشد. بنابراین اگر قرار به احداث سازه ای بزرگ و بسیار مهم است، باید به این موارد با دقت بیشتری توجه شود و تمامی جزئیات مربوط به این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. چیزی که مشخص است این است که هر یک از این سقف ها ، نقاط ضعفی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *