Search
Close this search box.

مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

سقف وافل و تیرچه بلوک ، دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم و خصوصیات هر یک را شرح می دهیم. تنوع انواع روش های اجرای سقف بسیار زیاد است. سقف تیرچه بلوک ، سقف تیرچه پیش تنیده ، سقف وافل ، سقف تیرچه کرومیت و … از جمله روش های اجرای سقف می باشند. بهترین سقف با توجه به شرایط پروژه عمرانی موردنظر تعیین می شود. مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که بتن پیش تنیده برای اجرای سقف ساختمان ، انتخاب بسیار خوبی است و استفاده از آن ، نتایج ارزشمندی را به همراه دارد. حال با سقف‌های وافل و تیرچه‌بلوک به خوبی آشنا می شویم.

آشنایی با سقف تیرچه بلوک و ویژگی های آن

سقف وافل و تیرچه بلوک برای پروژه های عمرانی مختلف ، مناسب هستند. سقف تیرچه بلوک به سبب اجرای راحت ، موردتوجه سازندگان است. مهمترین آیتم های سقف تیرچه بلوک شامل بلوک و بتن می باشد که به شکل درجا پیاده سازی می شود. این بلوک ها در چندین نوع شامل سفالی ، یونولیتی و سیمانی و … وجود دارند. به سقف تیرچه بلوک ، سقف تیرچه دال می گویند. زیرا کارکرد این سقف مثل دال یک طرفه است.

سقف وافل و تیرچه بلوک

سقف وافل یک طرفه چیست ؟

عملکرد سقف وافل با سقف تیرچه بلوک ، تفاوت آنچنانی ندارد. یک تفاوت مهم این دو سقف این است که در سقف وافل ، قالب های مستطیلی وافل جایگزین بلوک های سیمانی یا سفالی یا پلاستوفومی شده اند. نکته مهم درباره این سقف این است که برای اجرای آن باید به محدودیت های آنها توجه داشت. سقف وافل یک طرفه را می توان برای دهانه های تا 9 متر استفاده نمود.

سقف وافل دو طرفه چیست ؟

برای درک بهتر تفاوت سقف وافل و تیرچه بلوک ، باید با هر یک از سقف ها به خوبی آشنا باشید. سقف وافل دو طرفه دارای کارکردی دو طرفه است. برای دهانه های بزرگ بهتر است از سقف های وافل دو طرفه استفاده نمود. قالب های وافل دو طرفه از نظر ظاهری به شکل چهارگوش هستند که بار ثقلی اعمال بر سقف را میان چهار تیر پیرامون سقف توزیع می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تفاوت سقف وافل یک طرفه با تیرچه‌بلوک چیست ؟

تیرچه‌بلوک و وافل از شباهت های زیادی با یکدیگر برخوردار هستند. عملکرد هر دوی این سقف ها به صورت یک طرفه است. شباهت این سقف ها این است که هر دو برای دهانه های کوتاه مناسب هستند. تفاوت این سقف ها این است که ضخامت های مختلفی دارند. برای انتخاب میان این دو سقف باید شباهت ها و تفاوت های آنها را درنظر بگیرید و سپس تصمیم گیری کنید که کدامیک را برای سازه خود اجرا کنید.

تفاوت سقف وافل دو طرفه و تیرچه بلوک چیست ؟

تفاوت های زیادی میان سقف وافل دو طرفه با سقف تیرچه‌بلوک است. عملکرد دو طرفه سقف وافل موجب می شود که بار ثقلی سازه میان چهار تیر به جای دو تیر توزیع شود. سقف وافل دو طرفه دارای ضخامت تیر کمی است که این مسئله ، دو نتیجه مهم و خوب را به دنبال دارد. کاهش هزینه ها و زیبایی سقف ، این دو نتیجه مهم هستند. تفاوت دیگری که میان این دو سقف وجود دارد ، این است که سقف‌های تیرچه در دهانه های کوتاه ، قابلیت اجرا دارند. ولی سقف های وافل دو طرفه را می توان برای دهانه های طولانی به کار برد.

تفاوت سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر هزینه

یکی از تفاوت های این دو سقف ، هزینه های آنها است. اجرای سقف وافل کم هزینه تر از اجرای سقف تیرچه‌بلوک است. مقرون به صرفه بودن سقف وافل به دلایل زیر است : نداشتن هزینه جوشکاری و خرید تیرچه از آنجایی که تیرچه ها در سقف وافل به شکل درجا هستند و میلگردها به شکل درجا تنیده شده اند و ایضاً از میلگردهای سنجاقی به جای خرپایی استفاده شده است ، برای سقف وافل دیگر نیازی به هزینه کردن برای خرید و جابه جایی و جوشکاری میلگردهای خرپایی نیست.

سقف وافل و تیرچه بلوک

افزایش سرعت اجرای پروژه ( بررسی تفاوت سقف وافل و تیرچه بلوک )

یکی از دلایلی که سبب مقرون به صرفه شدن یک پروژه می شود ، سریع اجرا شدن پروژه است. از آنجایی که سقف وافل، جوشکاری زیادی ندارد بسیار سریع اجرا می شود. جوشکاری، زمان زیادی را می طلبد. هر اندازه که مراحل جوشکاری کمتر باشد ، سرعت کار بیشتر می شود. تجدید پذیری قالب های وافل مزیت سقف وافل این است که قالب های آن بعد از خشک شدن بتن، غیرماندگار هستند. بنابراین امکان استفاده از آنها در پروژه های دیگر وجود دارد. در نتیجه برای خرید قالب ها یکبار هزینه می شود و این مسئله به نوعی موجب مقرون به صرفه شدن سقف وافل می شود.

زیبایی بیشتر پلان معماری سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر زیبایی معماری متفاوت هستند. هر اندازه که سازه ها از نظر معماری و طراحی زیباتر باشند، مشتریان بیشتری دارد. حذف ستون های اضافی سبب می شود پلان معماری داخلی سازه ها زیباتر شود، در نتیجه مشتریان از واحدها بیشتر خوششان خواهد آمد و این مسئله به نوعی دیگر موجب تأثیرات مثبت در هزینه ها می شود.

قطعاً چنین واحدهای خوش نقشه ای را با قیمت بالاتری می توان فروخت. امنیت بیشتر با سقف وافل سقف وافل و تیرچه بلوک از نظر ایمنی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. سقف های تیرچه‌ بلوک دارای عیب های زیادی است که یکی از آنها، امنیت پایین آن است. سازه های دارای تیرچه‌ بلوک ، آسیب پذیر هستند.

چنین سازه هایی در برابر زمین لرزه و آتش سوزی بسیار ضعیف عمل می کنند. بنابراین امنیت سقف وافل بیشتر است. این مسئله سبب شده است که به استفاده از سقف های تیرچه‌ بلوک مانند قبل ، تمایل نشان داده نشود. سقف وافل ، بهترین جایگزین برای سقف تیرچه‌ بلوک است که در برابر آتش سوزی از خود ، عکس العمل بسیار بهتری را نشان می دهد.

همچنین مقاومت سازه های دارای سقف وافل در برابر زمین لرزه بسیار خوب است. امنیت سازه ها ، مسئله بسیار مهمی است. بنابراین باید به استفاده از مصالح مقاوم و ایمن اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *