Search
Close this search box.

بتن ریزی سقف در ساختمان

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن ریزی سقف در ساختمان باید با توجه به دستوالعمل هایی انجام شود. برای بتن ریزی سقف سازه ها باید از بتن مرغوب استفاده شود. بتن، یکی از اساسی ترین مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز می باشد.

بتن به شکل های مختلفی تولید می شود که هر یک از آنها، کاربردهای مختلفی دارند. یکی از انواع بتن که برای اجرا در سقف سازه ها به کار می رود، بتن پیش تنیده می باشد. بتن پیش تنیده با توجه به ویژگی های بسیار خاص خود، موردتوجه سازندگان قرار گرفته است تا برای اجرای سقف انواع سازه های مسکونی، صنعتی، تجاری، اداری، ورزشی و … مورداستفاده قرار بگیرد.این نوع بتن از ترکیب کردن بتن و افزودنی های مشخص با کار گذاشتن فولاد، درست شده است.

اقدامات موردنیاز قبل از بتن‌ریزی سقف

قبل از بتن ریزی سقف در ساختمان باید اقداماتی صورت بگیرد. نخست بایستی آرماتوربندی تیرچه بلوک تمام شود.میان تیرچه بلوک ها را با بلوک بتنی متخلخل و سبک و یا یونولیت، می پوشانند. پیرامون تیرچه ها و پل ها نیاز به آرماتور دارد. پس از آن باید قالب گذاری و شمع گذاری انجام شود. شمع ها باید وجود داشته باشند تا سقف زیر وزن بتن، کم نیاورده و نریزد.

یکی از اقدامات مهمی که باید قبل از بتن ریزی انجام شود، طرح اختلاط بتن می باشد. بتن ریزی باید در یک دوره انجام شود تا یکپارچگی موردنیاز شکل بگیرد. اگر بتن ریزی این قسمت از سازه در چند مرحله انجام شود، حتماً مقاومت سازه کاهش پیدا خواهد کرد و این نکته بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نظارت و کنترل پیش از بتن ریزی سقف در ساختمان توجه داشته باشید که نظارت بر موارد زیر، اهمیت زیادی دارد:

1- چگونگی بسته شدن آرماتورها باید چک شود.

2- تعداد، قطر، فاصله کلیه میلگردها باید منطبق بر دستورالعمل های نقشه باشد.

3- فاصله میان میلگردهای طولی باید باید کنترل شود تا مطابق با استانداردها باشد.

4- فاصله میان محورها، فاصله اجرای میلگردهای حرارتی و تقویتی دال، فاصله میان شمع ها و … باید به دقت بررسی شوند تا خارج از محدوده نرمال نباشد.

5- اجرا شدن کلاف عرضی یا میلگردهای طولی و عرض ژوئن باید بررسی شود.

6- اطمینان حاصل شود که میلگرد اوتکا یا ادکا اجرا شده است.

7- خاموت های ستون به درستی اجرا شده باشند و در نقاط اتصال تیر به ستون پیاده شده باشند.

8- تیرچه بلوک های سقفی دارای خیز منفی باشند. – بلوک ها یا یونولیت ها و قالب های به کار رفته قبل از بتن ریزی سقف در ساختمان کاملاً تمیز باشند.

9- قالب ها با استفاده از روغن های مناسب چرب شده باشند.

10- کاور به اندازه کافی وجود داشته باشد تا برای پوشاندن بتن به کار رود.

11- در بخش های موردنیاز، از بلوک های ته بسته استفاده شده باشد و بتن به هیچ عنوان به بلوک نفوذ نکند.

12- بلوک ها باید قبل از بتن‌ریزی، خیس شوند.

13- خاموت اول تیر بر ستون باید بر اساس دستورالعمل ها اجرا شود و دارای فاصله ماکزیمم 6 سانتی متر باشد.

نحوه اجرای بتن ریزی سقف در ساختمان بتن ریزی

مرحله مهمی از ساخت یک سازه است که باید با دقت زیادی انجام شود. زیرا اجرای درست این مرحله، تعیین کننده مقاومت سازه خواهد بود. بتن ریزی باید با استفاده از پمپ یا تاور کرین صورت بگیرد. پمپ، مخلوط بتن را بر روی بخش های موردنظر سقف ریخته تا مجریان کار، شروع به پخش کردن آن کنند. تاور کرین بیشتر برای بتن ریزی سقف سازه های بلند به کار می رود. چک کردن ضخامت بتن ریزی به صورت مدام، اهمیت زیادی دارد.

چنانچه به ضخامت بتن ریزی توجه نشود، بتنی غیریکدست ایجاد می شود که هموار کردن و تراز کردن آن بسیار دشوار است. حتی ممکن است اگر بتن کاملاً حالت گرفته باشد، تراز کردن آن سخت باشد. در زمان بتن ریزی سقف در ساختمان و استفاده از ماله باید توجه شود که آسیبی متوجه بتن نشود تا مقاومت کاهش پیدا نکند.

سپس باید از یک ویبراتور استفاده نمود. پس از بتن ریزی باید با استفاده از عملیات ویبره کردن، هوای موجود در بتن را به بیرون هدایت کرده تا بتن به کیفیت موردنظر برسد. نکات مهم پس از بتن‌ریزی سقف سازه با وجود اینکه بتن ریزی به اتمام رسید، باید به مواردی توجه داشت.

اگر به این موارد بی توجه باشید، کیفیت بتن ریزی کاهش پیدا کرده و یا مشکلات دیگری ایجاد می شود. یکی از نکات قابل توجه این است که پس از بتن ریزی، حتماً ویبره کردن بتن و تراز کردن سطح بتن انجام شود.

پوشاندن سطح بتن اهمیت زیادی دارد. سطح تازه بتن ریزی شده را باید پوشاند تا آب داخل بتن سریعاً بخار نشود. اگر تابش شدید و سوزان آفتاب یا وزش باد و … به بتن ریزی سقف در ساختمان برخورد کند، پروسه هیدراتاسیون با مشکل مواجه می شود و بتن پوک می شود.

بنابراین باید کارهای لازم برای عمل آوری بتن صورت گیرد تا بتن به مقاومتی که مدنظر است، برسد. پس از بتن ریزی، باید توجه شود که بتن تازه از عوامل تهدیدکننده مانند دمای کم، یخبندان، بارش و … مصون باشد.

زیرا هر یک از این موارد به نوعی موجب کاهش کیفیت بتن می شوند. به طور مثال دمای پایین موجب می شود که گیرش اولیه بتن به تأخیر بیفتد. دماهای بسیار پایین سبب می شود که آب داخل بتن منجمد شود.

سخن پایانی

بنابراین در بتن ریزی سقف در ساختمان باید توجه شود که دما می تواند به شدت بر روی کیفیت بتن اثر بگذارد. همچنین باران، یکی از عوامل تهدیدکننده بتن تازه می باشد که می تواند سطح آن را خراب کند. البته در صورتیکه باران پس از چندین ساعت از گیرش اولیه و در دمای ایده آل بر روی بتن ببارد، سبب می شود که هیدراسیون بهتر انجام شود و آب کمتری مصرف شود.

به هر حال عملیات بتن ریزی نیاز به توجه زیادی دارد تا حاصل کار، نتیجه مطلوبی داشته باشد. توجه به اقدامات ضروری قبل و بعد از بتن ریزی، هر دو دارای اهمیت زیادی هستند. بتن ریزی در چندین ساعت انجام می شود که زمان دقیق آن، متناسب با وسعت پروژه می باشد. اگر در این چندین ساعت، به تمامی نکات گفته شده توجه شود، کیفیت و مقاومت بتن ریزی سقف در ساختمان عالی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *