Search
Close this search box.

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تفاوت میلگرد و آرماتور را بررسی می کنیم تا با ساختار، ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آنها به خوبی آشنا شویم. برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که میلگرد و آرماتور، یکی هستند. در حالی که این دو از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای آنها با هم فرق اساسی دارد. تعریف دقیق میلگرد میلگرد با استفاده از فولاد ساخته می شود.

اهمیت استفاده از میلگرد برای سازه های بتنی بسیار زیاد است. کاربردهای میلگرد نشان دهنده اهمیت آن است. برای مثال در ساخت بتن پیش تنیده که یکی از قدرتمندترین انواع بتن است و دارای مقاومت کششی و فشاری بسیار زیادی است، از میلگرد استفاده می شود.

تفاوت میلگرد و آرماتور

تفاوت میلگرد و آرماتور به شکل آنها مربوط می شود. هر اندازه که میلگرد مستحکم تر و مقاوم تر باشد، مقاومت عضو بتنی افزایش پیدا می کند. زمانی که بتن و میلگرد با یکدیگر ترکیب می شوند، مقاومت کششی بسیار زیادی ایجاد می کند. هنگامی که میلگردها توسط خم و برش تغییر فرم پیدا کنند و با استفاده از مفتول آرماتوربندی به هم وصل شوند، دیگر میلگرد نیست و آرماتور می باشد. این تعریف نشان می دهند که میلگرد و آرماتور از چه نظر متفاوت هستند.

تعریف دقیق آرماتور

برای درک تفاوت میلگرد و آرماتور با آرماتور بیشتر آشنا می شویم. میلگرد خام طی فرآیندی که در آن جوشکاری و خم کاری اتفاق می افتد، تبدیل به آرماتور می شود. کاربرد المان برای بتن ریزی و المان های سازه ای می باشد. در پروسه خم کاری یا جوشکاری، میلگردهایی در اندازه های مختلف را به فرم های مختلف بر اساس دستورالعملی به همدیگر وصل کرده که به دنبال این کار، یک عضو اسکلتی بدست می آید که به آن آرماتور می گویند.

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست ؟

روند تولید آرماتور

روند تولید آرماتور را آرماتوربندی می گویند. آرماتور میلگرد پس از بکارگیری داخل بتن، موجب افزایش مقاومت و استحکام آن می شود. زمانی که جوش یا اتصال میلگردها انجام شود، مقاومت آن بسیار زیاد می شود. برای این کار امکان استفاده از میلگرد ساده و آج دار وجود دارد. کارکرد اصلی آرماتور، تقویت بتن است. کاربردهای اصلی آرماتور هدف اصلی از استفاده از آرماتور، مقاوم سازی است. تفاوت میلگرد و آرماتور در برخی از کاربردهای آنها است. ولی از هر دو مورد آنها به منظور افزایش مقاومت استفاده می شود. استفاده از آرماتور با هدف افزایش مقاومت سقف، افزایش مقاومت ستون و دیوارها، مقاوم سازی سازه در مقابل زمین لرزه، بکارگیری در سقف تیرچه بلوک به علت سبک سازی و مقاوم سازی و … صورت می گیرد.

مراحل آرماتوربندی

مراحل آرماتوربندی برای ساخت و سازها هر سازه بتنی از چندین اعضا بوجود آمده است و طی مراحل مختلفی احداث می شود. تفاوت میلگرد و آرماتور را در ادامه به صورت دقیق بررسی می کنیم. یکی از مراحل مهم ساخت یک سازه، آرماتوربندی است. این مرحله اهمیت زیادی دارد و باید به صورت اصولی و مطابق با استانداردها انجام شود. طراحی سازه، تهیه میلگرد، تهیه تجهیزات و ابزارهای موردنیاز، تست سلامت و کیفیت میلگرد، انجام پروسه آرماتوربندی مطابق با نقشه، چک کردن آرماتورها، اتصال میان میلگردها، قالب بندی و بتن ریزی و …از جمله مراحل آرماتوربندی می باشند.

مهمترین تفاوت میلگرد و آرماتور

تا به اینجا به خوبی با میلگرد و آرماتور آشنا شدیم. اما تفاوت ها میان این دو مصالح، به موارد زیر مربوط می شود:

– استحکام و طول عمر آرماتورها از میلگردهای خام بیشتر است.

– میلگرد از یک فیزیک خاص برخوردار است و به صورت خام است. اما در صورتی که این میلگردها برای بکارگیری در بتن آماده شوند، آرماتور نامیده می شوند.

– بنابراین متریال اصلی تولید میلگرد و آرماتور یکسان است و آرماتور، محصولی درست شده از میلگرد است.

– میلگرد به صورت آماده از کارخانه تحویل گرفته می شود. اما آرماتور باید در محل پروژه طی مراحلی تولید شود. یک تفاوت میلگرد و آرماتور به این مسئله مربوط می شود.

– آرماتور در دو نوع طولی و عرضی وجود دارند. میلگردهایی که به شکل طولی مورداستفاده قرار می گیرند، آرماتور طولی و میلگردهایی که به شکل عرضی مورداستفاده قرار می گیرند، آرماتورهای عرضی نامیده می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نکات حائزاهمیت برای نصب آرماتور

نصب آرماتور باید با توجه به نکاتی انجام شود. استفاده از میلگردها به تعداد مناسب، ترازبندی آرماتورها، انتخاب میلگرد در ابعاد صحیح، تمیز کردن آرماتورها، اقدامات لازم برای ممانعت از زنگ زدگی میلگردها، اتصال آرماتور توسط مفتول های آرماتوربندی و … از جمله نکات مهم هستند که در زمان نصب آرماتور باید موردتوجه قرار بگیرد.

تفاوت میلگرد و آرماتور از نظر قیمت

قیمت میلگرد و آرماتور به آهن به کار رفته برای ساخت آنها، وابسته است. قیمت آرماتور بستگی به قیمت میلگرد دارد. زمانی که قیمت آهن افزایش یا کاهش پیدا می کند، قیمت میلگرد به تبع آن تغییر کرده و قیمت آرماتور نیز تغییر می کند. بنابراین قیمت این مصالح وابسته به یکدیگر است و اینگونه نیست که با افزایش قیمت یکی از آنها، نرخ دیگری ثابت باقی بماند. نقش تعیین کننده این دو مصالح در تقویت استحکام بنا با تفاوت میلگرد و آرماتور آشنا شدیم.

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست ؟

استفاده از میلگردهای باکیفیت برای ساخت آرماتور

استفاده از میلگردهای باکیفیت سبب ساخت آرماتورهایی با مقاومت بالا می شود. هر اندازه که مقاومت آرماتورها بیشتر باشد، تراکم آنها در سازه کاهش پیدا می کند. این مسئله منجر به حذف انباشتگی و تراکم زیاد در سازه می شود. در نتیجه از مصالح ساختمانی کمتری استفاده می شود و پروژه به صورت کم هزینه تر اجرا می شود.

آرماتورهایی که از استحکام زیادی برخوردار هستند به آسانی در مجاورت یکدیگر کار گذاشته می شوند و حداکثر ایمنی را ایجاد می کنند. برای اینکه آرماتوربندی با مقاومت بسیار زیاد انجام شود، باید از میلگردهای مقاوم و مستحکم استفاده نمود. میلگردهای مرغوب و باکیفیت، دارای مقاومت تسلیمی زیادی هستند.

استحکام و مقاومت سازه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و همین مسئله سبب می شود که به استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم، اهمیت زیادی داده شود. تفاوت میلگرد و آرماتور نشان می دهد که استحکام هر دو بسیار زیاد است. بنابراین چنین مصالحی می توانند به افزایش مقاومت و استحکام سازه ها، کمک زیادی کنند.

استفاده از میلگردهایی که دچار زنگ زدگی شدید هستند و به صورت غیراستاندارد تولید شده اند، موجب کاهش مقاومت سازه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *