Search
Close this search box.

ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله با استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم و با تکیه بر جدیدترین روش های اجرایی ساختمان، احداث شده اند. زمین لرزه، خطری است که ممکن است هر آن، رخ بدهد و خرابی های زیادی به بار بیاورد.

زمین لرزه ممکن است در هر مکانی بر روی کره زمین و در هر ساعتی از شبانه روز به وقوع بپیوندد. این مسئله نشان می دهد که زمین لرزه را باید جدی گرفت و برای مقابله با آن، اقدامات لازم را انجام داد. یکی از اقداماتی که برای مقابله با زمین لرزه می توان انجام داد، ساخت سازه های ضدزلزله است.برای احداث ساختمان هایی که در برابر زمین لرزه بسیار مقاوم باشند، باید از مصالح ساختمانی بسیار باکیفیت و مقاوم مانند بتن پیش تنیده استفاده کرد.

ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله

در زمان بروز زلزله، کمتر فرو ریخته و در مواردی اصلاً دچار ریزش نمی شوند. در ساختمان های قدیمی، کلیه تیرها به ستون های ساختمان اسکلت فلزی وصل هستند. تیر به صورت کامل از کناره های ستون رد شده و توسط دو نبشی در بالا و پایین تیر، موجب مهار تیر می شود.

بدین ترتیب در اتصال، اختلالی ایجاد می شود. به منظور بوجود آوردن سطحی که تیر را به نبشی وصل کند، نبشی پایینی را بزرگتر و نبشی بالایی را کوچکتر از عرض تیر حساب می کنند. این اتصالات ناتوان در برابر زمین لرزه خواهند بود و صدمه جدی به ساختمان وارد می کنند و موجب ریزش ساختمان می شوند.

این اتصالات برای باربری سازه مناسب هستند و در برابر بارهای جانبی، توان مقابله ندارند و بسیار ضعیف هستند. لذا برای افزایش مقاومت سازه های قدیمی باید از تکیه گاه استفاده کرد. همچنین استفاده از صفحات زیرین و بالایی، با هدف آب بندی اتصالات انجام می شود.

ویژگی های ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله

باید اعتراف کنیم که سازه ضدزلزله در اصل وجود نداشته و منظور از سازه های ضدزلزله، سازه هایی است که مقاومت زیادی در برابر زمین لرزه دارند. در صورتیکه یک زمین لرزه شدید به وقوع بپیوندد، هیچ سازه ای از خرابی مصون نخواهد بود.

اما شدت خرابی و خسارت ساختمان ها، متفاوت است. ساختمان های ضدزلزله، با استفاده از مصالح ساختمانی بسیار مقاوم و مرغوب احداث شده اند و بهترین طراحی را در بخش ستون ها، تیرها و … دارند.

سازه های ضدزلزله یا بهتر است بگوییم سازه های مقاوم در برابر زمین لرزه، مشابه چهارضلعی های منتظم هستند. در سال های اخیر به ساخت ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله ، تأکید زیادی می شود. شهرداری ها و سازمان های نوسازی و سایر نهادهای مربوطه، قوانین مختلفی تعیین نموده اند و سازندگان را به رعایت آنها ملزم نموده اند.

توجه داشته باشید که برخی از راهکارهای مقاوم سازی سازه ها برای سازه های بتنی و فولادی، متفاوت از یکدیگر است. بنابراین سازه های بتنی باید با توجه به راهکارهای مقاوم سازی سازه های بتنی و سازه های فولادی باید با توجه به راهکارهای مقاوم سازی سازه های فولادی احداث شوند تا نتایج موردانتظار بدست بیاید.

چندین دستورالعمل مهم برای احداث سازه های مقاوم در برابر زمین لرزه ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله با توجه به دستورالعمل های مختلف، احداث می شوند که برخی از آنها موارد زیر هستند:

1-این سازه ها باید حدالامکان سبک باشند و کمترین وزن را داشته باشند. سازه های سبک در برابر زمین لرزه، عکس العمل بهتری نشان داده و خرابی کمتری را به بار می آورند.

2-سازه هایی که اسکلت آنها به صورت منسجم احداث شده اند، در مقابل زمین لرزه از بیشترین مقاومت برخوردار هستند. بنابراین توجه به انسجام اسکلت، بسیار مهم است.

3-اجرای درست سیستم های لرزه ای به کاهش خرابی ساختمان، کمک زیادی می کند. اجرای درست دیوار برشی، بادبندها و … اهمیت زیادی دارند.

4- خرید مصالح ساختمانی مقاوم و مرغوب برای احداث ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله ، ضرورت دارد. بدون استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مرغوب که حداکثر مقاومت را دارند، نمی توان سازه های ضدزلزله احداث کرد.

5-نظارت بر تک تک مراحل اجرا و ساخت، نکته مهمی است که نباید موردغفلت قرار بگیرد. نظارت بر مطابقت اجرای بخش های مختلف با نقشه ها و ضوابط، باید در دستور کار قرار بگیرد.

6-با استفاده از روش های ایمنی مختلف، تأثیرات منفی نیروهای وارده بر سازه به کمترین میزان ممکن می رسد. بنابراین باید به استفاده از تمامی روش های ایمن سازی سازه ها توجه داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

روش های ساخت ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله چیست ؟

روش های مختلفی برای احداث چنین سازه هایی وجود دارند که برخی از آنها شامل مقاوم سازی با frp، کاشت میلگرد و … می باشند. استفاده از هر یک از این روش ها، هزینه متفاوتی دارد. اینکه یک سازه باید با استفاده از کدامیک از روش ها، مقاوم سازی شوند به نظر مهندس طراح بستگی دارد.

اما باید درنظر داشت که شرایط هر سازه چیست. علم مهندسی زلزله، مطالعات و بررسی های فراوانی در زمینه رفتار سازه در مقابل نیروهای جانبی ناشی از زلزله، انجام داده است. سازه هایی که به کانون زمین لرزه نزدیک هستند، متحمل نیروهای بیشتری می شوند.

بنابراین سازه های چنین مناطقی باید به صورت ایمن تر احداث شوند. به یاد داشته باشید که تمامی سازه های ضدزلزله در برابر زمین لرزه های شدید، دچار خسارت هایی می شوند. سایر ویژگی های سازه های مقاوم در برابر زمین لرزه

1-نمای مناسب:

ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله ، دارای نمای مناسبی هستند. برخی از نماها اصلاً ایمن نیستند و با کوچکترین تنش و نیرویی فرو می ریزند.

2-تعداد ستون مناسب:

هر چه تعداد ستون های یک سازه بیشتر باشد، مقاومت آن سازه در برابر زمین لرزه بیشتر است. ساختمان‌ های مقاوم در برابر زلزله در پیرامون آسانسور خود باید حداقل دارای سه ستون باشند.

3-مصالح مناسب:

استفاده از مصالحی که در برابر نیروهای کششی از مقاومت بالایی برخوردار هستند، به افزایش مقاومت سازه ها کمک زیادی می کند. بتن پیش تنیده، یکی از این مصالح است که دارای ماکزیمم مقاومت در برابر نیروهای کششی است.

4-فاصله ی مناسب:

سازه های ضد زلزله باید از سازه های مجاور خود حداقل ده سانتی متر، فاصله داشته باشند.

5-سازه های مربعی شکل:

سازه هایی که به صورت مربع شکل باشند، نسبت به سازه های مستطیلی شکل مقاومتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *