Search
Close this search box.

پودر سخت کننده بتن چیست ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

پودر سخت‌ کننده بتن دارای کاربردهای بسیار زیادی است. استفاده از این پودر از جهات مختلفی حائزاهمیت می باشد که در ادامه به آن می پردازیم. به انواع مختلفی از بتن، افزودنی های گوناگونی را اضافه می کنند تا خاصیت و ویژگی های آنها تغییر کند. بتن پیش تنیده، بتن پیش ساخته، بتن هوادهی شده، بتن آرمه و … با استفاده از افزودنی ها به خاصیت جدیدی دست پیدا می کنند. یکی از افزودنی های مهم بتن، ماده پودری سخت کننده می باشد.

پودر سخت‌ کننده بتن چیست؟

این پودر، نوعی ترکیب پودری سیمانی می باشد که به دو شیوه ملاتی و خشکه پاشی بر روی بتن قابل استفاده می باشد تا مقاومت و دوام آن را افزایش دهند. با هدف یکپارچه سازی سطح، پروسه ماله کشی با دستگاهی مانند ماله پروانه صورت می گیرد.

در روسازی کف های بتنی که از بتن ریزی به روش قدیمی بهره گرفته می شود، به دلیل پرداخت غیرحرفه ای این کف ها در بازه زمانی کوتاهی به دنبال حرکت وسایل نقلیه سنگین در خطر ساییدگی و خوردگی هستند و به علت نداشتن مقاومت کافی به فرسایش و افت مقاومت دچار می شوند.

این پودرها که در رنگ های مختلفی وجود دارند، موجب افزایش مقاومت سایشی بتن تا میزان قابل توجهی می شوند. این پودرها با توجه به مقاومت فشاری 800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در مراکزی که در معرض تنش، سایش، فرسایش، ترافیک و بارهای سنگین می باشند، به کار می روند.

خصوصیات مهم پودرهای سخت کننده بتن

پودر سخت‌ کننده بتن دارای خصوصیات مختلفی مانند مقاومت بالا در مقابل ساییدگی، مقاومت بالا در مقابل ضربه بالا، استفاده آسان و مقرون به صرفه، ضد لغزش بودن، مقاومت در برابر آلودگی، شکل دهی سطحی نفوذناپذیر و غیر لغزنده، تقویت کننده مقاومت بتن، مقاومت در مقابل تخریب، سهولت اجرا، تنوع رنگ، امکان شستشو و نظافت آسان، امکان چسبندگی و پیوستگی بالا در بتن و … می باشند.

این پودرها از قبل درست شده و بر روی دال های بتنی و کف های صنعتی تازه کار گذاشته شده، مورداستفاده قرار می گیرند. این پودرها، یک سطح سخت و متراکم و مقاوم در مقابل ساییدگی می باشند که در مقابل خوردگی و جذب چربی، روغن و مواد قلیایی و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. موارد استفاده از این پودرها مکان هایی مانند گاراژها، کارخانه های تولید فولاد، سکوهای ژنراتور و … است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آماده سازی سطح برای اجرای پودر سخت‌ کننده بتن

بتن برای کف های یکپارچه تکی بایستی ظرفیت رسیدن به مقاومت فشاری 28 روزه 20 مگاپاسکال با اسلامپ میان 75 میلی متر تا 100 میلی متر را دارا باشند. بتن هرگز نباید دارای کلرید کلسیم باشد. پس از بتن ریزی، فرآیند ویبراسیون بر روی بتن تازه صورت می گیرد.

سطح بتن توسط ماله سریعاً صاف می گردد. چنانچه روی سطح بتن آب قرار بگیرد، پیش از ماله کشی بایستی از روی سطح جمع آوری شود. بایستی دقت نمود که پیش از ورود به مرحله بعدی، سطح بتن بایستی به میزان تحمل وزن یک فینشر سخت گردد.

روش اجرای پودر پودر سخت‌ کننده بتن

باید بر اساس دستورالعمل مشخصی اجرا شود. پودر سخت شونده بتن بایستی در دو آیتم به صورت یکنواخت بر روی سطح تازه بتن ریخته شود. نخست دو سوم این پودر را بر روی سطح بتن می ریزند. مواد پخش شده را پس از اینکه ماده سخت شوند به صورت مرطوب به یکنواختی رسید، توسط ماله مکانیکی یا دستی بر روی سطح بتنی ریخته و برای این کار هرگز از ماله استفاده نمی کنند.

زمانی که سطح درخشنده شد و آب روی آن محو شد، یک سوم باقی مانده را بر روی آب می پاشند. مانند پیش باید ماله کشی بر روی سطح بتنی انجام شود.

هنگامی که سطح سخت شد، آیتم های عادی کف سازی را اجرا نمایید. باید احتیاط شود که ماله کشی بر روی سطح بتنی بیش از اندازه انجام نشود. نکات فنی که باید موردتوجه قرار بگیرند:اجرای پودر سخت‌ کننده بتن باید با توجه به نکات فنی بسیار مهمی انجام شود.

– کمترین میزان سیمان باید 300 کیلوگرم بر مترمکعب باشد.

– کمترین نسبت آب به سیمان باید در حد 4 باشد.

– بیشترین میزان آب به سیمان باید حدود 55 باشد.

– روانی مناسب در محل بتن ریزی باید معادل 70 الی 100 میلی متر باشد.

– ماکزیمم هوای بتن باید 3 درصد باشد. – مینیمم ضخامت بتن باید 75 میلی متر باشد.

– ماکزیمم مقاومت فشاری بتن باید 230 نیوتون بر میلی متر باشد.

پودر سخت کننده بتن چیست ؟

محدویت ها در زمینه پودر سخت‌ کننده بتن

به محدودیت هایی در این زمینه باید توجه داشت. نخست اینکه محاسبات طراحی بایستی از سوی یک شرکت مجرب انجام شود. دوم اینکه بتن و خوردگی فولاد بایستی پیش از استفاده حل شود. سوم اینکه این محصول صرفاً در مواردی که دمای محیط ایده آل باشد، به کار رود.

کمترین دمای نگهداری بایستی 4 درجه سانتی گراد باشد. چهارم اینکه به اقدامات توصیه شده ACI توجه نموده و سیمان، ماسه، سنگدانه یا مواد افزودنی را هرگز نیافزایید. معایب پودرهای سخت کننده بتن این ترکیب دارای پودرهای سیمان است که با ادغام شدن با آب، ماده قلیایی آزاد می کند که از این حیث، برای سلامتی بسیار ضرر دارد.

در زمان استفاده از پودر سخت‌ کننده بتن باید ماسک مناسب بر صورت داشته و از تماس دست با پوست یا چشم خودداری نمود. بهتر است افراد در زمان استفاده از این پودرها دارای لباس محافظ، عینک، دستکش، ماسک و … باشند.

برخی از کرم ها که محافظتی بر روی پوست ایجاد می کنند، می توانند آثار مخرب این پودرها بر روی پوست را کاهش دهند. اگر به صورت اتفاقی پودر سخت‌ کننده بتن با پوست تماس پیدا کرد، باید سریعاً پوست را شسته و چشم ها را با آب فراوان شست.

این پودرها غیرسمی و غیرقابل اشتعال هستند. اما در صورتیکه به صورت ناگهانی و اتفاقی، خورده شوند باید سریعاً برای درمان به پزشک مراجعه نمود. اگر از این پودرها به درستی استفاده شود و نگهداری از آن به خوبی انجام شود، مشکلی در ارتباط با آن نخواهید داشت. استفاده از این پودرها در مواردی بسیار ضرورت دارد. زیرا ممکن است شکل گیری ساختار بتن با اختلال مواجه شود و یا اینکه بتن فاقد کارایی موردنظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *