Search
Close this search box.

تجهیزات لازم استفاده از بتن

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تجهیزات لازم استفاده از بتن را به شما معرفی می کنیم تا بدانید که برای اجرای بتن به چه دستگاه هایی در چه مرحله ای از کار نیاز دارید.

بتن ریزی، پروسه جانمایی بتن در قالب عضوهای سازه ای می باشد. این مرحله از ساختمان سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. این پروسه در چندین مرحله شامل آماده سازی، اختلاط، انتقال، ریختن، تراکم، پرداخت و عمل آوری صورت می گیرد. در هر مرحله از بتن ریزی باید از دستگاه ها تجهیزات خاصی استفاده نمود تا عملیات بتن ریزی به درستی انجام شود.

قبل از معرفی دستگاه های موردنیاز برای بتن ریزی به این نکته اشاره کنیم که یکی از بهترین بتن های مناسب برای ساخت سازه های بزرگ، بتن پیش تنیده می باشد که بر خلاف بتن معمولی، از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار است و امروزه برای ساخت پروژه های عمرانی مهمی در نقاط مختلف دنیا به کار می رود.

استفاده از قالب بتن

یکی از تجهیزات لازم استفاده از بتن، قالب بتن می باشد که دستگاهی برای فرم دهی به بتن و مواد گوناگون می باشد. این قالب ها در چندین نوع وجود دارند که برخی از آنها به صورت یکبار مصرف و برخی از آنها به صورت دائمی می باشد.

در نوع موقتی یا یکبار مصرف، بتن باید از قالب جدا شود. به منظور جدا کردن بتن باید به دستورالعمل این کار به خوبی توجه داشت. قالب بتن کمک می کند که تا زمانی که بتن به مقاومت لازم برسد، سازه در مقابل فشارها و تنش های حاصل از بار مرده مقاوم باقی بماند. زمانی باید بتن را از قالب جدا کرد که بتن به خوبی خشک شده باشد. در زمان باز کردن قالب، باید توجه نمود که به بتن هیچگونه صدمه ای وارد نشود.

استفاده از پمپ بتن برای انتقال بتن

یکی دیگر از تجهیزات لازم استفاده از بتن، پمپ بتن می باشد. پمپ، برای انتقال بتن به صورت پمپاژ به کار می رود. دو نوع پمپ وجود دارد که یکی از آنها به کامیون وصل است و دیگری بر روی کامیون سوار می باشد.

پمپ های دیگری وجود دارند که یک نمونه از آنها بر روی ریل و اسکید نصب می گردد. این پمپ به سبب اینکه صرفاً در موقعیت های خاص مثل معدن، تونل و … به کار می رود آنچنان مورد استفاده قرار نمی گیرد. پمپ ها برای استفاده از بتن در پروژه های گوناگون که به بتن ریزی نیاز است، ضرورت دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

استفاده از اسپیسر در میان قالب بتن و میلگرد

در فهرست تجهیزات لازم استفاده از بتن، حتماً باید به اسپیسر اشاره کنیم. اسپیسر، وسیله ای است که در بتن مسلح در میان قالب بتن و میلگرد به کار می رود و فاصله موردنیاز را ایجاد می کند. بدین ترتیب بتن دچار مشکل خرابی نمی شود.

این تجهیزات در مراحل مختلفی از پروژه مانند اجرای دال، اجرای دیوار، احداث سد و … به کار می رود. اسپیسرها موجب افزایش کیفیت سازه و افزایش سرعت پیشرفت عملیات ساختمانی می شوند. این قطعات در چندین نوع وجود دارند که اسپیسرهای پلاستیکی رایج تر از دیگر اسپیسرها می باشند.

میکسر بتن برای انتقال بتن در حین چرخش

یکی دیگر از تجهیزات لازم استفاده از بتن، میکسر بتن می باشد. این دستگاه می تواند بتن را در زمان چرخش، انتقال دهد. میکسر به حمل بتن در حالت مخلوط اقدام می کند و نمی گذارد که بتن تا پیش از بتن ریزی بریزد.

این دستگاه بر روی تجهیزات گوناگونی مانند تریلر، کامیون و … تعبیه می شود. اجزای این دستگاه شامل جام، چرخ، پایه و دسته اهرم می باشد. جام، مخزن دوار در میکسر بتن می باشد. چرخ برای راحتی جابه جایی دستگاه است. مواد اولیه بتن باید به ترتیب به مخلوط افزوده شوند تا یک ترکیب یکدست بوجود بیاید. در زمان درست کردن ترکیب، نباید هیچگونه بار زیادی بر میکسر بتن افزوده نمود.

تشت ملات و چرخ دستی، از تجهیزات لازم استفاده از بتن

تشت ملات و چرخ های دستی، وسیله ای هستند که برای انتقال بتن در مسافت های کوتاه به کار می روند. معمولاً در پروژه هایی که کوچک است از این وسیله برای حمل و جابه جایی بتن استفاده می شود. برای پروژه های بزرگ هیچگاه نمی توان از این تجهیزات استفاده نمود. زیرا پاسخگوی حجم کار نمی باشند.

شوت، از تجهیزات لازم استفاده از بتن

ناوه شیب دار یا شوت، قطعه ای می باشد که برای بتن ریزی در ترازهای کم از سطح زمین یا پایین تر از محل ساخت بتن به کار می رود. یکی از موضوعات مهم درباره شوت، شیب نصب تجهیزات می باشد.

یکی از موضوعات حائزاهمیت درباره شوت، شیب نصب تجهیزات می باشد. اگر که شیب شوت از نسبت 1 به 2.5 پایین تر باشد، بتن به طرف پایین نخواهد رفت. برای انتقال آسان تر بتن با شوت، هیچگاه ترکیب و کارایی بتن را تغییر ندهید.

تجهیزات لازم استفاده از بتن

ترمی، از تجهیزات لازم استفاده از بتن

ترمی، به صورت یک لوله نفوذناپذیر می باشد که به صورت وسیع برای بتن ریزی در زیر آب به کار می رود. ساختار لوله های ترمی به صورتی است که به آسانی می توان طول آنها را زیاد کرد.

ترمی ها از یک قسمت قیفی‌مانند برخوردار می باشند که بر روی لوله بالایی تعبیه می شوند. بتن ریزی از روی این قسمت قیفی انجام می شود. این وسیله ضمن استفاده برای بتن ریزی زیر آب در موارد دیگری به کار می روند.

ویبراتور بتن برای متراکم سازی

ویبراتور بتن از دیگر تجهیزات لازم استفاده از بتن می باشد که با هدف تراکم بتن به کار می رود. این وسیله در ابعاد و اشکال گوناگونی ساخته می شود. ویبراتور در چندین نوع شامل ویبراتور داخلی یا سوزنی، ویبراتور خارجی، ویبراتور سطحی، ویبراتور میز لرزان و لرزاننده میلگرد و …. وجود دارند که هر یک بر اساس شرایط پروژه به کار می روند.

به طور مثال ویبراتور سطحی، بعد از بتن ریزی روی سطح گذاشته می شود. ویبراتور سطحی می تواند برای تراکم بتن با ضخامت پایین تر از 2.5 سانتی متر یا دال های تخت به کار رود. این نوع ویبراتور برای حجم های بالا و اعضای ضخیم و لایه هایی پایینی بسیار مناسب است و ایده آل شرایط دستگاه در چنین حالتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *