Search
Close this search box.

تعمیر بتن یا جایگزینی بتن ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تعمیر بتن یا جایگزینی بتن ؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که سازه موردنظر آنها در بخش بتن با مشکلات مختلف مانند پوسیدگی و جداشدگی و … مواجه شده است.

بتن، محصول بسیار مقاومی است که استحکام زیادی دارد و تا مدتها قادر است ساختار و بافت خود را حفظ کند. یکی از مقاوم ترین انواع بتن، بتن پیش تنیده می باشد. اما واقعیت این است که هر چقدر که بتن از مقاومت بالایی برخوردار باشد، باز هم با وجود گذشت زمان با مشکلاتی روبرو می شود که ممکن است کارایی و استحکام آن را تحت الشعاع قرار دهد.

در شرایطی که بتن دچار مشکل می شود و خاصیت خود را از دست می دهد، افراد به این مسئله فکر می کنند که بهتر است در این شرایط به تعمیرات بتن اقدام کنند یا دوباره به بتن ریزی جدید اقدام کنند.

انتخاب میان تعمیر بتن یا جایگزینی بتن ؟

قطعاً تصمیم گیری در این ارتباط، یک اقدام تخصصی است. اگر که موارد مختلف لحاظ نشود و مورد بررسی قرار نگیرد، ممکن است تصمیم اتخاذ شده نادرست باشد. یکی از مسائل مهمی که باید در نظر گرفته شود، شدت خرابی بتن است. افرادی که در این زمینه متخصص هستند باید تصمیم گیری کنند که در این شرایط به تعمیر یا تعویض بتن اقدام کنند.

متخصص این امر باید در محل پروژه حضور پیدا کند و سطح بتنی موردنظر را دقیقاً بازدید کند. درنظر گرفتن ابعاد و وسعت آسیب دیدگی بسیار مهم است. متخصصان و کارشناسان با بررسی دامنه آسیب، موقعیت بتن از نظر داخلی یا بیرونی بودن، نوع مشکل خرابی بتن و آسیب دیدن یا ندیدن میلگردها و سایر موارد تصمیم گیری می کنند که اقدام مناسب برای رفع مشکل سطح بتنی چیست. اگر تعمیر بتن از نظر اقتصادی توجیه پذیر نباشد، بهتر است به بتن ریزی جدید اقدام نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه انجام تعمیرات بتن

یکی از دلایلی که سبب می شود افراد بین تعمیر بتن یا جایگزینی بتن، تعمیرات را انتخاب کنند این است که هزینه بتن ریزی جدید زیاد است. زمانی که مشکل بتن کوچک است و شدت خرابی عمقی نیست، بهتر است به تعمیر بتن اقدام نمود. اگر به تعمیر بتن اقدام نشود، مشکل بتن افزایش پیدا کرده و وسعت آسیب دیدگی زیاد خواهد شد.

برای تعمیرات بتن باید مشکل بوجود آمده را حذف نمود. ابتدا باید سطح بتن با فشار آب از مواد اضافی، عاری شود. اگر سطح موردنظر برای ترمیم به صورت چرب و روغنی باشد، باید با استفاده از پاک کننده ها به تمیز کردن آن اقدام نمود. تکنیک های حذف خرابی بتن از سطوح بتنی شامل روش ضربه زنی، ماسه پاشی، ساچمه پاشی، واترجت و … می باشد.

پس از اینکه در تصمیم گیری برای انتخاب تعمیر بتن یا جایگزینی بتن، به انتخاب تعمیرات اقدام شد باید از ابزارها و تجهیزات مناسب مانند چکش برقی استفاده شود تا بتن معیوب را بردارند. چکش برقی با وارد کردن ضربه به بتن، ترک های ریزی را بوجود می آورد. در نتیجه بهتر است از روش های بهتر مانند واتر جت یا ساچمه پاشی استفاده شود. پس از آن باید از مواد دیگری برای ترمیم بتن استفاده نمود. موادی که برای تعمیر بتن به کار می روند باید کیفیت لازم را داشته باشند.

برای ترمیم بتن می توان از چندین تکنیک شامل بتن ریزی از نو، تزریق دوغاب سیمان، ترکیبات شیمیایی و سیمان کاری استفاده نمود. انتخاب روش ترمیمی بستگی به شرایط موجود دارد. گاهی در شرایطی، انتخاب یک روش از دیگر روش ها بهتر می باشد. در حالیکه ممکن است همین روش برای شرایط دیگر نامناسب باشد.

نحوه انجام جایگزینی بتن

اگر در میان تعمیر بتن یا جایگزینی بتن، تصمیم به انتخاب جایگزینی بتن گرفتید باید به اجرای اصولی جایگزینی بتن توجه داشته باشید. زمانی که شدت خرابی بتن زیاد است، حتماً باید به جایگزینی بتن اقدام نمود. جایگزینی به چندین روش انجام می شود که یکی از بهترین های آن، شاتکریت یا بتن پاشی می باشد.

در شاتکریت، ترکیبی از بتن با قابلیت چسبندگی بالا با فشار بسیار زیاد به سطح پاشش می شود. شاتکریت در واقع، پروسه پاشش بتن و مصالح خشک و تر بر روی سطح است که این کار با سرعت بالایی انجام می شود.

شاتکریت به دو روش خشک و تر انجام می شود که هر یک از این روش ها به دیگری برتری دارند. مزایای شاتکریت خشک شامل مقاومت بسیار زیاد و هزینه کم آن است. مزایای شاتکریت تر شامل دقت بسیار زیاد و سرعت بالای اجرای آن است. اما اگر با روش شاتکریت موافقت صورت نگیرد، می توان تعویض بتن را به صورت جایگزینی دستی و بتن ریزی سنتی انجام داد.

تعمیر بتن یا جایگزینی بتن

انتخاب میان تعمیر بتن یا جایگزینی بتن بر اساس شرایط پروژه

به طور کلی نمی توان گفت که یکی از این روش ها همواره بر دیگری برتری دارد. زیرا شرایط، تعیین کننده برتری روش ها نسبت به دیگری است. کارشناس پروژه باید یک بررسی دقیق از پروژه داشته باشد و در نظر بگیرد که شدت خرابی بتن کم یا زیاد است.

اگر شدت خرابی بتن زیاد باشد، اصلاً ترمیم و تعمیر بتن عاقلانه به نظر نمی رسد. اما در  صورتیکه شدت خرابی کم باشد، باید از روش های تعمیری استفاده نمود تا مشکل بتن سریعاً حل شود.

کارشناسانی که مجرب و متخصص هستند دقیقاً تشخیص می دهند که شدت خرابی عمیق یا سطحی است. آیا خرابی به عمق بتن رسیده است و میلگردها را نیز درگیر کرده است؟ با توجه به این مسئله به خوبی می توان تصمیم گیری نمود که اقدام مناسب برای رفع مشکل چیست.

سخن پایانی

طبیعی است که بتن به دلایل مختلفی پس از گذشت زمان زیاد، دچار مشکلاتی شود و به تعمیر بتن یا جایگزینی بتن نیاز پیدا شود. البته هر چقدر بتن از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، طول عمر و دوام آن بالاتر خواهد بود و احتمال خرابی آن بسیار کمتر خواهد بود.

بنابراین توصیه می کنیم که با استفاده از باکیفیت ترین بتن به احداث پروژه های عمرانی خود اقدام کنید. هر یک از بتن های مورد نیاز خود را از بهترین تولیدکنندگان بتن خریداری کنید تا احتمال خرابی بتن را به صورت چشمگیری کاهش دهید و دیگر نیازی به تعمیر و تعویض بتن پس از گذشت مدتها، نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *