Search
Close this search box.

بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت ؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت ؟ با دانستن ساختار و ویژگی های هر یک از این ترکیبات می توان متوجه شد که کدامیک انتخاب بهتری هستند.

بتن آسفالتی، ماده کامپوزیتی است که برای احداث جاده ها، اتوبان ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و … به کار می رود. این محصول برای روسازی بسیار مناسب است. نام دیگر این ماده، آسفالت یا بلک تاپ می باشد.

بتن آسفالتی، ماده ای مرکب است که با موادی همانند مواد تشکیل دهنده بتن درست می شود. مهندسان بر این باورند که بتن آسفالتی، ماده ای مرکبی است که از سنگدانه های معدنی و چسب های ایده آل درست می شود.

کاربردهای بتن آسفالتی

قبل از اینکه بررسی کنیم بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت به بررسی این مسئله می پردازیم که بتن آسفالتی به طور کلی دارای چه کاربردهایی می باشد. کاربردهای بتن آسفالتی شامل موارد زیر می باشد:

پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری: از آنجایی که این ماده از خاصیت انقباض و انبساط برخوردار است سبب می شود که هر کارفرمایی به راحتی از این محصول برای روسازی پیاده رو و مسیرهای دوچرخه سواری استفاده کند.

پارکینگ ها: با استفاده از این ماده می توان روسازی پارکینگ را انجام داد و اطمینان حاصل کرد که روسازی به صورت عایق صدا و انرژی می باشد. همچنین با این ماده می توان روسازی پارکینگ ها را به صورت عایق رطوبت انجام داد.

جاده ها، بزرگراه ها و خیابان ها: این ماده به سبب مقاومت بسیار زیادی که در مقابل ساییدگی و بارهای سنگین دارد، می تواند روسازی جاده و بزرگراه و خیابان را به بهترین حالت انجام دهد.

روسازی فرودگاه ها: با توجه به اینکه بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت باید درباره انتخاب ماده روسازی فرودگاه ها تصمیم گیری نمود. بتن آسفالتی در مقابل ساییدگی و ترک خوردگی مقاوم است و این مسئله سبب شده است که از آن برای روسازی فرودگاه استفاده کنند. عبور هواپیما از روی مسیر روسازی شده با این ماده، صدایی ایجاد نمی کند.

روسازی مسیرهای صنعتی مانند سکوهای بارگیری: از آنجاییکه مقاومت آسفالت بتنی زیاد است می توان از این ماده برای روسازی سکوهای بارگیری استفاده نمود و اطمینان داشت که این بخش ها با مشکل ترک خوردگی مواجه نمی شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مزایا و معایب بتن آسفالتی چیست؟

دانستن مزایا و معایب بتن آسفالتی کمک می کند که درباره اینکه بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت، تصمیم گیری بهتری نمود.

مزایای بتن آسفالتی شامل هزینه کم، جذب آب بسیار کم، مقاومت بالا در برابر یخبندان، امکان بهره برداری زودهنگام، سازگاری با محیط زیست، قابل اجرا برای نواحی شیب دار و عدم تغییر شکل به دنبال افزایش دما می باشد.

معایب بتن آسفالتی شامل دوام کم به ویژه در هوای بسیار گرم، ایجاد ترک خوردگی، نیاز به نیروهای کار ماهر برای اجرا و نیاز به دقت بسیار زیاد در حین پروسه تولید و استفاده می باشد. همچنین باید درنظر داشت که برای تولید این بتن به دستگاه ها و تجهیزات بسیار پیشرفته ای نیاز است.

انواع بتن آسفالتی

در ادامه بررسی اینکه آیا بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت با انواع بتن آسفالتی آشنا می شویم. انواع این بتن شامل موارد زیر می باشد:

بتن آسفالتی مخلوط داغ

این بتن در دمای 320 درجه فارنهایت ساخته می شود. دمای بالا موجب کاهش ویسکوزیته و رطوبت در حین پروسه تولید می شود و در نهایت ماده مقاومی بوجود می آید. غلتک کشی و فشرده سازی باید هنگامی اجرا شود که درجه حرارت آسفالت به مقدار ایده آلی رسیده باشد. این بتن برای مسیرهای پرتردد مثل اتوبان ها بسیار مناسب است. مهندسان به منظور افزایش استحکام جاده در مقابل وزن بالا و وسایل نقلیه سنگین و تنش های اعمال شده به آن، بتن مگر را به کار می برند.

بتن آسفالتی مخلوط گرم (بررسی اینکه بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت )

مواردی مانند امولسیون ها، موم ها، زئولیت ها و … موجب کاهش دمای لازم برای تولید این بتن می شود. این پروسه تولید در این شرایط به سود محیط زیست خواهد بود. زیرا سوخت فسیلی کمتری تولید می شود و دود کمتری به طبیعت وارد می شود.

بتن آسفالتی مخلوط سرد

این بتن پیش از ترکیب شدن با سنگدانه در آب با یک ماده امولسیون کننده با امولسیون کردن قیر بوجود می آید. در نتیجه نیاز به دماهای بالا نمی باشد. آسفالت در وضعیت امولسیون، ویسکوزیته کمتری دارد. پس خواباندن آن ساده تر است. ماده تولیدی بر خلاف HMA ، آنچنان از دوام بالایی برخوردار نیست. به همین دلیل برای مسیرهایی که تردد کمی دارند از این بتن استفاده می شود.

بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت ؟

مقایسه بتن آسفالتی و آسفالت : بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت ؟

  • رنگ بتن آسفالتی به صورت خاکستری اما رنگ آسفالت سیاه است.
  • بتن آسفالتی از دوام بیشتری نسبت به آسفالت برخوردار است.
  • بتن آسفالتی، ضد آب است در حالیکه آسفالت ضد آب نیست.
  • ضخامت بتن آسفالتی را به راحتی می توان تنظیم نمود. اما این کار برای آسفالت سخت تر انجام می شود.
  • سرویس و تعمیرات بتن آسفالتی سریعتر از سرویس و تعمیرات آسفالت انجام می شود.
  • انعطاف پذیری بتن آسفالتی کمتر از آسفالت می باشد.
  • در بررسی اینکه بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت باید توجه داشته باشید که بتن آسفالتی گران تر از آسفالت می باشد.
  • بتن آسفالتی از آسفالت، گاز گلخانه ای کمتری تولید می کند.
  • حساسیت بتن آسفالتی نسبت به تغییرات دما بیشتر از حساسیت آسفالت است و این مسئله ممکن است سبب ترک خوردگی بیشتر آن در این شرایط شود.

اجرای بتن آسفالتی

بتن آسفالتی از دانه بندی پیوسته ای برخوردار است و توسط قیر به یکدیگر چسبیده می شود. این بتن به تکنیک گرم در تجهیزات پیشرفته تولید و میکس می شود و با کامیون به محل پخش فرستاده می شود تا روی سطح مورد نظر ریخته و کوبیده شود.

این دستگاه، ترکیب آسفالتی را در اندازه موردنظر و با شیب عرض تعیین شده توزیع می کنند. برای آسفالتی به ضخامت 4 الی 5 سانتی متر، یک لایه از آسفالت ریزی انجام می شود و برای آسفالتی به ضخامت بیشتر از چندین لایه استفاده می کنند. در پاسخ به اینکه بتن آسفالتی بهتر است یا آسفالت، باید گفت که هر یک در کاربردی بهتر از دیگری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *