Search
Close this search box.

روش‌های ساخت بتن ضد آب

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

ساخت بتن ضد آب با اهداف مختلفی مانند استحکام بیشتر سازه، پیشگیری از قارچ و کپک و بهبود ظاهر بتن انجام می شود.

بتن ضدآب، ترکیبی نفوذ پذیر و متخلخل می باشد که مانع از ایجاد ناهنجاری های ظاهری و نفوذ آب به داخل بتن می شود. بسیاری از بتن های جدید مانند بتن پیش تنیده با گذشت زمان با مشکلات ظاهری مانند ترک خوردگی مواجه نمی شوند. اما اغلب بتن های معمولی در اثر عوامل مختلف به ویژه نفوذ آب دچار مشکلات مختلف مثل ترک خوردگی و شکاف می شوند.

بتن ضد آب چیست؟

بتن ضد آب، بتنی با خاصیت نفوذناپذیری می باشد. عملکرد این بتن به گونه ای است که رطوبت و آب را به خود جذب نمی کند. ساخت بتن ضد آب با استفاده از مواد افزودنی، مایع ضد آب کننده، پودر ضد آب کننده بتن و دیگر مواد انجام می شود.

این مواد سبب می شوند که مویرگ ها و حفره های ریز در بتن بوجود بیاید و در نهایت آب از این بتن عبور نکند و حتی هیچ بخار آبی از آن رد نشود. این بتن با مشکلاتی مانند ترک و شکاف مواجه نمی شود. برای ساخت این بتن باید به موارد مختلفی توجه داشت تا خصوصیات بتن مطابق با انتظارات از این بتن شود.

آیا بتن معمولی ضد آب است؟

بتن معمولی اصلاً ضد آب نیست. ولی بتن ضد آب کاملاً می تواند در برابر رطوبت و آب مقاومت کند. بتن به صورت طبیعی نسبت به واکنش های شیمیایی که در حین پروسه پخت اتفاق می افتد، هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

اگر آب با سیمان و سنگدانه ها ترکیب شود و سپس سخت شود، آب اضافی آن بیرون می رود و شبکه ای از مویرگ ها در بتن بوجود می آید. بتن قادر است میزان مناسبی از آب را جذب خود کند. بتنی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد تنها در طول نیم ساعت اولیه، اجازه بوجود آمدن رطوبت را می دهد.

مزایای بتن ضد آب چیست؟

ساخت بتن ضد آب با مزایای بسیار زیادی همراه است. بتنی که با این سازوکار تولید شود نسبت به بتن معمولی از مزایای مختلفی برخوردار است. برخی از این امتیازات را مرور می کنیم:

  • بتن ضد آب، کمترین میزان رطوبت را جذب می کند و ترک کمتری در آن شکل می گیرد. این بتن در مقابل عوامل مختلف کمتر صدمه می بیند.
  • استفاده از بتن ضد آب موجب کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری می شود. فرسایش و زوال کمتر سبب هزینه کمتر برای تعمیرات بتن می شود.
  • پیشگیری از رطوبت موجب جلوگیری از ایجاد کپک و قارچ در بتن می شود. بتنی که به این مشکلات دچار نشود، محیط را سالم تر و تمیزتر نگه می دارد.
  • سازه هایی که با بتن ضد آب تولید می شوند از ارزش بالاتری برخوردار هستند.
  • هیچگونه ترک خوردگی و ساییدگی در بتن ضد آب ایجاد نمی شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه ساخت بتن ضد آب چگونه است؟

برای تولید این بتن می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. یکی از روش هایی که بدین منظور به کار می رود، ساخت بتن با استفاده از ملات ضد آب با بهره گیری از فناوری کریستالی می شود. این ملات موجب ضد آب شدن بتن می شود و در افزایش دوام آن به شدت اثرگذار است.

همچنین این ملات سبب می شود که بتن کمتر به تعمیرات نیاز داشته باشد. برای تولید بتن ضد آب با بهره گیری از فناوری کریستالی، ماده ای تحت عنوان BOGARD P30 به کار می رود که بایستی آن را با آب ترکیب نمود.

پس از ترکیب، مخلوط به تدریج غلظت ترکیب افزایش پیدا می کند. سپس می توان این ترکیب را بر روی سطح موردنظر اجرا نمود. برای استفاده از این ترکیب باید از یک فرچه یا برس استفاده کرد. استفاده از دو پیمانه آب و میزان اندکی از ماده BOGARD P30 برای درست کردن این ملات کافیست.

نکات استفاده و ساخت بتن ضد آب

برای تولید این بتن باید از مواد و پودر ضد آب کننده بتن استفاده نمود. ولی برای تولید اصولی این بتن بر اساس استانداردها بایستی فازهای آماده سازی برای تولید بتن مقاوم در مقابل آن به درستی پشت سر گذاشته شود تا آب بندی کردن سطح موردنظر به درستی انجام شود.

برای کار با این بتن باید به چندین نکته مهم توجه داشت که مهمترین آنها شامل مرطوب کردن سطح زیر کار در ابتدای کار، استفاده از برس های سخت و زبر برای سطح افقی و برس های نرم و لطیف برای سطح عمودی، پر کردن محل شکاف ها و سوراخ ها با خمیر BETOGARD P-30 توسط ماله، درنظر گرفتن دمای محیط و … می باشند.

روش‌های ساخت بتن ضد آب

انواع بتن ضدآب

ساخت بتن ضد آب بر اساس تکنیک های مختلف، منجر به تولید انواع بتن های ضدآب می شود.

بتن ضد آب سیمانی: این بتن از ترکیب کردن مواد ضد آب با سیمان بدست می آید که به عنوان پوشش نازک بر روی سطح به کار می رود. بعد از خشک شدن، لایه ای محافظ بر روی آن تشکیل می شود که در مقابل آب بسیار پایدار و مستحکم است. این بتن از چسبندگی و دوام بالایی برخوردار است.

بتن آب گریز: موادی مانند سیلان ها و سیلوکسان ها به بتن وارد می شود تا نفوذپذیری آن را کم کنند و در نتیجه آن، بتن در مقابل آب مقاوم شود. برای پروژه های عمرانی بزرگ از این نوع بتن ضد آب استفاده می کنند.

بتن مصنوعی بافت سیلیکاتی و پلیمری: این بتن با بهره گیری از مواد معدنی مثل سیلیس و پلیمر محیطی درست می شود و موجب سیلیکاتی شدن بافت بتن می شود. برای پروژه های ترمیمی، محیط های شیمیایی و معدنی باید از این بتن استفاده نمود.

نقاط ضعف بتن ضد آب

اینک به این مسئله می پردازیم که ساخت بتن ضد آب چه معایبی دارد. معایب بتن ضد آب شامل انعطاف پذیری کم این مواد، ایجاد اختلال در ظرفیت تنفس طبیعی بتن و امکان محافظت محدودی از سطح می باشد. هزینه تولید این بتن زیاد است. همچنین تولید این بتن، اثر منفی بر روی محیط زیست دارد. متریال ضد آب سبب ایجاد مشکلاتی در زمان بتن ریزی می شود و ممکن است به کاهش راندمان و کارایی بتن منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *