Search
Close this search box.

روش‌های نوین آب‌بندی بتن و اعضای بتنی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

روش‌های نوین آب‌بندی بتن و اعضای بتنی شامل استفاده از ورقه، استفاده از پوسته های مایع، استفاده از افزودنی های بتن و تزریق و … هستند.

بتن، ماده متخلخلی می باشد که آب بندی آن بسیار مهم است. چرا که آب بندی نادرست، مشکلات زیادی را برای بتن بوجود می آورد و سبب کاهش کیفیت بتن و خرابی بتن می شود.

بتنی که به درستی آب بندی نشود، با مشکلاتی مانند ترک خوردگی، شکاف، پوسیدگی، دوام کوتاه و … مواجه می شود. برخی از انواع بتن دارای بیشترین مقاومت هستند و هیچگاه با مشکلات ترک خوردگی مواجه نمی شوند که از جمله آنها می توان به بتن پیش تنیده اشاره نمود.

آب بندی بتن به چه معنا می باشد؟

قبل از نام بردن روش‌های نوین آب‌بندی بتن با آب بندی بتن آشنا می شویم. آب بندی، استفاده از مواد افزودنی آب بندکننده بتن است که موجب افزایش دوام و مقاومت سازه بتنی و اثرگذاری بر روی نفوذپذیری بتن می شود و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.

یکی از مشکلاتی که برای سازه های بتنی ایجاد می شود، نفوذ آب به درون سازه بتنی می باشد. این مشکل درباره سازه هایی که در نگهداری مایعات به کار می روند، بیشتر می باشد.

آب بندی به روش های مختلفی قابل انجام است. اما روش های آب بندی را به دو دسته شامل آب بندی بتن اولیه و آب بندی بتن ثانویه تقسیم می کنند. آب بندی بتن اولیه، نوعی آب بندی می باشد که در زمان احداث و بتن ریزی انجام می شود که بهترین اقدام برای آب بندی بتن است. آب بندی بتن ثانویه بعد از بتن ریزی در سازه های بتنی می باشد که اساس آب بندی در این شرایط، آب بندی غشایی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع افزودنی های آب بندی بتن

در روش‌های نوین آب‌بندی بتن ممکن است از افزودنی های گوناگونی استفاده شود که از جمله آنها می توان به ژل میکروسیلیس الیاف دار اشاره نمود. همچنین استفاده از فوق روان کننده های ملامین و نفتالینی و الیاف بتن رواج دارد.

افزودنی های آب بندی کریستال شونده برای استفاده در بتن مناسب هستند. این محصولات سبب آب بندی فعال و شیمیایی داخل بتن می شوند تا بتن حتی با وجود زمان زیاد به مشکلاتی مانند ترک خوردگی مواجه نشود. افزودنی های آب بندی چسب بتن لاتکس که بر پایه پلیمرهای اکرلیکی هستند، به بتن یا ملات اضافه می شوند و سبب آب بندی بسیار قدرتمند آنها می شوند.

انواع روش‌های نوین آب‌بندی بتن کدامند؟

روش های زیادی برای آب بندی بتن وجود دارد که از میان آنها به چندین مورد اشاره می کنیم:

سیستم آب بندی بتن با ورقه

ورقه های آب بندی، ورق هایی هستند که با مواد پلیمری، قیر و پلی اتیلن درست شده اند. ادغام این مواد سبب می شود تا ورق ها در مقابل تغییرات دمایی کمتر حساس شوند و کمتر دچار تغییر شکل شوند.

این ورق ها به طور اتوماتیک از نزدیک شدن مواد و سموم شیمیایی ممانعت به عمل می آورد. البته نصب این ورق ها بسیار دشوار است و به زمان زیادی نیاز دارد. به طور مثال ورق ها بایستی به سطوحی وصل شوند که هیچ تخلخلی نداشته باشند و سطح مسطح و بدون ناهمواری داشته باشند. اگر از دشواری های این روش صرف نظر کنیم، باید بگوییم که این روش در نهایت، نتیجه بسیار خوبی دارد.

پوسته های مایع، از روش‌های نوین آب‌بندی بتن

توسط یک قلم مو، اسپری یا غلتک، به آغشته کردن موادی مثل اورتان یا آسفالت پلیمریک اقدام نموده تا آب بندی بر اساس روش پوسته مایع انجام شود. این روش بر روی سطوح خارجی بتن پیاده سازی می شود.

ولی پیشرفت های اخیر سبب شده است که آب بندی سطح داخلی انجام شود. موفقیت آمیز بودن آب بندی توسط پوسته های مایع به ضخامت و چگونگی وضع آنها وابسته است. این روش برای زمانی که ورق های پیش ساخته قابل استفاده نباشند، مناسب است.

روش‌های نوین آب‌بندی بتن و اعضای بتنی

اجرای روش‌های نوین آب‌بندی بتن با استفاده از افزودنی ها

افزودنی های بتن به خوبی می توانند بتن را آب بندی کنند. این افزودنی ها در زمان بتن ریزی به ترکیب اضافه می شوند و خود بتن به یک مانع  جهت گذر دادن جریان آب تبدیل می شود. این افزودنی ها در چندین نوع وجود دارند که از جمله انها می توان به افزودنی های هوادهنده بتن، دافع آب و کریستال ها اشاره نمود.

روش تزریق برای آب بندی

آب بندی می تواند با بهره گیری از افزودنی های بتن آب بندکننده و نصب واتر استاپ آب بند کننده بتن در بخش درزها یا بهره گیری از پوشش های آب بندی در راستای فشار محقق شود. ولی در مواردی دیده می شود که به علت مسائل اقتصادی و ناآگاهی، این سیستم آب بندی در سازه های بتنی انجام نمی شود.

در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که برای آب بندی از یکی از روش‌های نوین آب‌بندی بتن مانند تزریق یا پوشش های آب بند استفاده نمود. پوشش های آب بندی از انواع مختلفی برخوردار هستند که هر یک بر اساس شرایط بهره برداری و محدودیت های گوناگون، قابل اجرا هستند. مسئله ای که باید به دقت بررسی شود، درنظر گرفتن ماکزیمم دوام آب بندی سازه بتنی می باشد.

چرا به آب بندی بتن نیازمندیم؟

آب بندی با اهداف گوناگونی شامل موارد زیر انجام می شود:

  • ممانعت از نشت و اتلاف آب در مخازن و استخرها: ممانعت از نشت و هدررفت آب در سازه های بتنی گوناگون به ویژه استخر، مخزن بتنی و … بسیار مهم است. اگر این سازه ها به خوبی آب بندی شوند، می توان از اتلاف سرمایه ملی پیشگیری کرد. بتن از برترین ابزار ساخت منابع نگهداری آب است. اگر به راهکارهای نشت آب در بتن ریزی منابع آبی توجه شود، دستاوردهای ارزشمندی حاصل می شود.
  • حفظ و نگهداری بتن در برابر حملات شیمیایی: یکی از دستاوردهای مهم اجرای روش‌های نوین آب‌بندی بتن، حفظ و نگهداری بتن در مقابل حملات شیمیایی می باشد. آب بندی کردن هنگامی مهم است که بتن در مقابل آب و خاکی قرار بگیرد که از نمک و املاح برخوردار می باشد. لذا آب بندی کردن بتن در این بخش ها بسیار مهم است و مانع از تخریب بتن به دلیل حملات شیمیایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *