Search
Close this search box.

تفاوت سیمان سفید و سیاه چیست؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

تفاوت سیمان سفید و سیاه در مواردی متعددی است که مهمترین آنها شامل تفاوت در رنگ و تفاوت در کاربردهای هر یک از آنها می باشد.

سیمان، ترکیب پودری از املاح معدنی می باشد که بعد از ترکیب با آب خود را گرفته و حالت می گیرد. سیمان، مصالح استراتژیکی می باشد که در چندین نوع تولید می شود که هر یک از آنها از آهک برخوردار می باشند.

برای تولید انواع مصالح ساختمانی مانند بتن پیش تنیده از برخی از انواع سیمان استفاده می شود. انواع مختلف سیمان برای پروژه های عمرانی مختلف به کار گرفته می شود. سیمان از مهمترین مصالح ساختمانی می باشد که ساخت هیچ سازه ای را بدون استفاده از آن، نمی توان تصور کرد.

آشنایی با سیمان سفید

برای درک تفاوت سیمان سفید و سیاه با خصوصیات هر یک از آنها آشنا می شویم. سیمان سفید، از متریالی است که در ساخت و سازهای مختلفی با هدف تزئینات، نماکاری و ترمیم استفاده می شود. بسیاری از پروژه هایی که نیاز به مرمت دارند، با استفاده از سیمان سفید انجام می شوند. در پروژه های هنری می توان از سیمان سفید استفاده نمود. در واقع این محصول بیشتر با هدف زیبایی شناسی به کار گرفته می شود.

آشنایی با سیمان سیاه

سیمان سیاه از استقامت زیادی برخوردار است و با هدف تأمین مقاومت و استحکام سازه ها به کار گرفته می شود. این مصالح، پودری سیاه رنگ است که صلب است و به دلیل خواصی که دارد برای چسباندن مصالح به کار می رود. سیمان سیاه می تواند در زمان ترکیب شدن با آب، مقاومتی به اندازه 250 کیلوگرم بر متر مربع داشته باشد. این محصول را در گروه ملات های آبی قرار می دهند.

تفاوت سیمان سفید و سیاه در مزایا

استفاده از هر یک از این مصالح، مزایای زیادی دارد. با دانستن مزایای هر یک می توان متوجه شد که در چه کاربردی باید از کدامیک از این سیمان ها استفاده شود.

مزایای سیمان سفید شامل رنگ بسیار زیبا، کاهش هزینه های انرژی، ساختار مستحکم و مقاوم، توانایی آماده کردن سطح برای رنگ آمیزی و متعادل کردن سطح رطوبت می باشد. سیمان سفید با خواص و ویژگی هایی که دارد می تواند برای اجرای نما به کار رود. در بسیاری از پروژه های گوناگون از سیمان سفید برای اجرای نمای داخلی و بیرونی استفاده می شود.

مزایای سیمان سیاه شامل امکان ایجاد پایه مستحکم برای ساخت و سازها، امکان چسباندن مصالح مختلف به سطوح گوناگون، دوام بسیار زیاد، صرفه جویی در مصالح و قیمت بسیار مناسب است. استحکام و مقاومت بسیار زیادی که سیمان سیاه دارد، آن را از متریال ضروری برای ساخت و سازها کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

بررسی ساختار هر یک از انواع سیمان

در بررسی تفاوت سیمان سفید و سیاه متوجه می شویم که تفاوت های زیادی میان ساختار این دو سیمان وجود دارد. رنگ سیمان، بارزترین تفاوت میان این دو است. رنگ خالص و سفید با بهره گیری از متریال مناسب در پروسه تولید سیمان سفید حاصل می شود و نکته حائزاهمیت، کاهش سطح اکسید می باشد.

سیمان سیاه با متریالی مانند خاک رس، سنگ آهن، منگنز و سنگ آهک درست می شود. در پروسه تولید سیمان سیاه، رنگ محصول اصلاً اهمیتی ندارد و این مسئله سبب می شود که به سطح اکسید اهمیتی ندهند.

در آخرین پروسه ساخت سیمان که گرمایش می باشد، سیمان سفید و سیاه از نظر ساختاری تفاوتی ندارند. هر دو آنها به یک اندازه گرم شده و گچ به هر دو اضافه می شود و این اقدام نهایی کار می باشد. ساختار و بافت سیمان سفید یکدست تر و یکنواخت تر از سیمان سیاه می باشد. در ساختار این دو ماده دیده می شود که مقدار اکسید در سیمان سفید کمتر می باشد.

تفاوت سیمان سفید و سیاه از نظر کاربرد

کاربردهای این دو نوع سیمان، اصلی ترین تفاوت میان این دو می باشد. سیمان سفید برای ترمیم، آثار هنری، دکوراسیون، نمای بیرونی و داخلی به کار می رود. در واقع هر جا که به تزئینات و نماسازی نیاز است، از سیمان سفید استفاده می کنند.

در حالیکه موارد استفاده از سیمان سیاه به طور کلی متفاوت می باشد و از سیمان سیاه برای پایه های ساخت و ساز، پل ها و جاده ها استفاده می شود. پس از بتن ریزی، بیشترین استفاده از این سیمان در اجرای مراحل سفت کاری است.

برای چسباندن کاشی، سنگ و سرامیک از این سیمان سیاه استفاده می کنند. همچنین برای احداث تونل و بنادر و سازه های آبی از سیمان سیاه استفاده می کنند که دارای خورندگی بسیار بالایی می باشد.

چرا سیمان سفید گران تر است؟

در بررسی تفاوت سیمان سفید و سیاه متوجه می شویم که قیمت سیمان سفید بیشتر از سیمان سیاه است. یکی از علل تیره شدن رنگ سیمان سیاه، انباشته شدن دوده ناشی از سوخت کوره بر روی متریال در حین پخت می باشد.

تولیدکنندگان سیمان سفید با استفاده از سوخت های بدون دوده، مانع از تیره شدن رنگ سیمان سفید می شوند. اما این سوخت ها در مقایسه با سوخت های معمولی گران تر می باشند. فرآیند تولید سیمان سفید پیچیده است و به دلایل استفاده از سوخت گران تر و گران تر بودن متریال به کار رفته در سیمان سفید، قیمت تمام شده سیمان سفید بیشتر می شود.

تفاوت سیمان سفید و سیاه چیست؟

خواص هر یک از سیمان های سفید و سیاه

تفاوت سیمان سفید و سیاه در خواص آنها می باشد. سیمان سیاه از مقاومت بالا و چسبندگی بسیار زیاد برخوردار است و این مسئله سبب شده است که برای ایجاد استحکام و مقاومت از این ماده استفاده کنند.

لذا اصلی ترین خاصیت سیمان سیاه را مقاومت و چسبندگی بسیار بالای آن می دانیم. در حالیکه سیمان سفید بسیار زیبا است و مهمترین خاصیت آن، زیبایی آن می باشد. سیمان سفید را با اضافه کردن رنگدانه های گوناگون به سیمان رنگی تبدیل می کنند که برای اجرای نما و تزئینات به کار می روند.

بنابراین با درک خواص و مزایای سیمان سیاه و سفید می توان از هر یک از آنها در کاربردهای مناسب استفاده نمود. برای هر نوع استفاده ای باید از بهترین سیمان که کیفیت بالایی دارد، استفاده کرد. سیمان های باکیفیت از بیشترین خواص برخوردار هستند و بیشترین دوام را دارا می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *