Search
Close this search box.

بتن غیرسازه‌ای چیست؟

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن غیرسازه‌ای در دو نوع سبک و سنگین وجود دارند که هر یک از مشخصات خاصی برخوردار هستند و برای استفاده در کاربردی خاص، مناسب هستند.

امروزه با توجه به پیشرفت های حاصل در بخش های گوناگون مانند ساخت و ساز، صنعت بتن با تغییر و تحولات مثبتی مواجه شده است. یکی از دستاوردهای این پیشرفت ها، تولید انواع بتن با خواص بسیار خوب و فراوان است.

امروزه از انواع بتن شامل بتن پیش تنیده، بتن خود متراکم، بتن مسلح، بتن هوشمند، بتن سبک و … در اجرای پروژه های عمرانی گوناگون استفاده می شود. بتن های اجرایی در دو نوع سازه ای و غیر سازه ای وجود دارند.

آشنایی با بتن غیرسازه‌ای

بتن غیرسازه ای، بتنی است که در اغلب مواقع برای کاربردهای اجرایی و پرکنندگی به کار می رود. بتن هایی که برای شیب بندی به کار می روند، نمونه ای از بتن های غیر سازه ای هستند. افزودنی های این بتن شامل آب، شن، سیمان و ماسه و سنگدانه می باشند. این بتن ضمن داشتن مقاومت بسیار بالا، چگالی نسبتاً خوبی دارد.

روان کننده های موجود در این ماده سبب پوشش دهی بهتر می گردد. این بتن در دو نوع سبک و سنگین وجود دارند که هر یک با استفاده از ترکیبات خاصی درست می شوند و کارایی های خاص خود را دارند.

بتن سبک غیر سازه ای چیست و چه ساختاری دارد؟

یکی از انواع بتن غیرسازه‌ای، بتن سبک می باشد که مقاومتی پایین تر از 9.5 مگا پاسکال دارد. این بتن با چگالی 800 کیلوگرم بر متر مکعب و پایین تر، در نقش تیغه جداساز و عایق های صوت در کف اثرگذار است. این بتن را با مواد دیگر ترکیب نموده و در اجرای سقف، کف و … به کار می برند. این بتن می تواند نصب تأسیسات ساختمان ها را بسیار آسان کند. این بتن ها خود در چندین نوع ساخته می شوند.

مهمترین مزیت این دسته از بتن ها این است که با هزینه اندکی تولید می شود. این بتن با کمترین میزان مشکل انقباضات مواجه می شود و این مسئله تضمین می کند که کمتر با مشکل خرابی مواجه می شود. اما مقاومت فشاری این بتن پایین است و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کاربرد مهم بتن غیرسازه‌ای

کارایی این بتن بیانگر این است که ترکیبات سازنده آن با بتن سازه ای فرق می کند. این ماده بیشتر در نقش المان کمکی به کار می رود و از آن برای شیب بندی و کاربردهای دیگر که نیاز به حداکثر مقاومت فشاری بتن است، استفاده می شود.

ساختار سخت این بتن سبب شده است که برای اجرای آن به ابزارهایی مانند غلطک و اعمال فشار بسیار زیاد نیاز باشد. دانسیته پایین این بتن موجب شده است که آن را عایق مناسبی برای کف و دیوارها بدانند. این بتن می تواند با دیگر متریال و عایق ها به کار رود تا راندمان عایق سازی کف و سقف و دیوارها بیشتر شود. بنابراین این بتن از کارایی عایق برخوردار می باشد. سازندگان باید توجه داشته باشند که از این عایق حتماً در کاربرد مناسب استفاده کنند.

انتخاب نوع مناسب بتن غیر سازه ای

بتن غیرسازه‌ای همانطور که گفته شد در دو نوع سبک و سنگین وجود دارد. بتن سبک با دانسیته پایین تولید می شود و برای کاربری مختلفی به کار می رود و برای پوشش کف، دیوار و سقف به کار می رود. این عایق بسیار خوب صوت در دو نوع بتن اسفنجی و بتن سنگدانه سبک ساخته می شود که با هر یک از آنها آشنا می شویم:

بتن سبک اسفنجی

این نوع بتن، دارای حباب های هوایی است که این حباب ها داخل ملات سیمان هستند و شکل خاصی به بتن می دهند. کف به دو روش ساخته می شود که شامل ساخت در مرحله ترکیب بتن و استفاده به صورت کف آماده می باشد.

بتن سبک اسفنجی که یکی از انواع بتن است، ممکن است چگالی تا نزدیک به 240 کیلوگرم بر متر مکعب داشته باشد. برای کف سازی، شیب بندی و کف سازی بهتر است از بتن سبک اسفنجی استفاده کنند.

بتن غیرسازه‌ای

بتن غیرسازه‌ای با سنگدانه سبک

این بتن دارای سنگدانه های سبک است که با بهره گیری از پرلیت یا ورمیکولیت انبساط یافته یا الیاف انبساط یافته پلی استر تولید می شود. دانسیته این نوع بتن معادل 240 الی 960 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. اگر می خواهید بتن غیر سازه ای مقاوم تری را انتخاب کنید، باید بتن با سنگدانه سبک را انتخاب کنید که از بتن اسفنجی مقاوم تر می باشد.

بررسی خصوصیات بتن غیر سازه ای

استفاده از این بتن برای کاربردهای عایق نشان می دهد که این بتن از خواص عایق بودن برخوردار است و می تواند عایق صوت، عایق حرارت و برودت باشد. خواص این بتن، آن را محصول مناسبی برای شیب بندی نموده است و بررسی ها نشان می دهد که شیب بندی ساختمان با این بتن سبب افزایش راندمان آب بندی می شود. در نتیجه احتمال نفوذ رطوبت به داخل ساختمان بسیار کاهش پیدا می کند.

خصوصیات بتن غیرسازه‌ای سبب شده است که به عنوان عایق پرکننده بر روی دال سقف یا کف های فلزی به کار رود و در پوشش دهی دیوارهای آتش، پرکننده غیر باربر و کانال های زیرزمینی مورد استفاده قرار بگیرند.

این بتن در شرایط دشوار و نامساعد، عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه می دهد. ادغام این بتن با مواد پلیمری انبساط یافته سبب تراکم بافت می شود. در نتیجه در برابر فشار هم مقاومت خوبی دارد. لذا گزینه مناسبی برای عایق کاری کف است. از این متریال می توان بر روی سطوح مسطح و ناهموار استفاده نمود.

سخن پایانی

بتن غیرسازه‌ای در موارد مختلفی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای متریال دیگر باشد. علت مناسب بودن این متریال برای جایگزینی دیگر مصالح، سهولت استفاده و کاهش هزینه ها می باشد.

در خرید انواع بتن باید به کیفیت آن بسیار توجه نمود. زیرا اگر هر نوع بتنی از جمله بتن غیر سازه ای از کیفیت لازم برخوردار نباشد، نمی تواند کارایی های موردنظر مانند عایق سازی، شیب بندی و آب بندی و … را به خوبی انجام دهد. لذا توجه به کیفیت بتن بسیار حائز اهمیت است و تعیین کننده مقاومت سازه است. حتماً به نکات مذکور توجه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *