Search
Close this search box.

راهنمای بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

چکیده این صفحه

با ما در ارتباط باشید کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستند

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی بایستی با توجه به دستورالعمل های توصیه شده صورت بگیرد تا کیفیت بتن ریزی کاهش پیدا نکند.

احداث یک ساختمان ممکن است ماهها و سالها به طول بیانجامد. در این حین قطعاً اجرای برخی از مراحل ساخت در شرایط نامساعد جوی انجام خواهد شد. بنابراین بایستی دانست که چطور اجرای فرآیندهای گوناگون انجام شود تا وقفه ای در روند ساخت ایجاد نشود.

یکی از مراحل مهم ساختمان سازی، بتن ریزی است که اجرای این مرحله ممکن است همزمان با شرایط نامساعد جوی باشد. در برخی از اوقات، امکان تعطیل کردن کار وجود ندارد و بایستی بتن ریزی را در شرایط نامساعد جوی انجام داد. در چنین شرایطی بایستی به اجرای درست و اصولی کار، توجه زیادی داشت.

درنظر گرفتن آب اضافی در بتن

در بتن ریزی در هوای بارانی و برفی به این مسئله توجه داشته باشید که احتمالاً بتن در زمان استفاده دارای آب بیشتری خواهد بود. در چنین شرایطی بایستی پیوسته آماده باشید که اگر متوجه خیس شدن زیاد یا رطوبت زیاد در بتن شدید، حتماً مقداری سنگدانه و ماسه اضافه کنید تا رطوبت اضافی جبران شود. اگر به این مسئله بی توجه باشید، رطوبت اضافی در ترکیب بتن موجب کاهش کیفیت بتن و دیر حالت گرفتن آن می شود.

چه افزودنی هایی به بتن در هوای بارانی اضافه شود؟

رطوبت حاصل از هوای بارانی و برفی سبب می شود کیفیت بتن کاهش پیدا کند. لذا باید برای این مشکل، چاره ای اندیشید. با اضافه کردن افزودنی های خاص به بتن می توان از بروز مشکل کاهش کیفیت بتن ناشی از رطوبت محیط جلوگیری کرد. لذا در بتن ریزی در هوای بارانی و برفی حتماً به استفاده از افزودنی های مهم و ضروری توجه داشته باشید.

یکی از افزودنی های مهم، کریستال های افزودنی آب دوست می باشد که موجب ممانعت از جذب آب و رطوبت به بتن می شوند. وجود این افزودنی در کنار آب و سیمان موجب شکل گیری واکنش هایی می شود که به دلیل ایجاد کریستال هایی از جنس سیلیکات کلسیم می باشد.

افزودنی کریستال ها موجب پر شدن حفره ها و شکاف های کوچک در ترکیب بتن می شوند و موجب نفوذناپذیر شدن بتن می شوند. همچنین این افزودنی سبب افزایش سطح مقاومت و استحکام بتن می شود. در این زمینه بایستی به نکات مختلفی توجه داشته باشید.

اگر بتن ریزی در هوای بارانی و برفی در شرایطی انجام شود که هوا سرد باشد، بایستی بتن را به روش های مختلف مانند استفاده از تجهیزات گرمایشی گرم نگه داشت. اگر بخش هایی از سطح مورد نظر کار یخ زده و برفی هستند، نباید بتن ریزی بر روی آنها انجام شود. پیش از شروع بتن ریزی بایستی با استفاده از هیتر به آب نمودن برف های یخ زده بر روی زمین اقدام نمود و سپس آب حاصل از آن را خارج کرد. 

زمان اختلاط بتن ریزی در قالب ها باید کوتاه باشد و این کار به سرعت انجام شود. اضافه نمودن افزودنی های حباب ساز یا فوم بتنی موجب پیشگیری از یخ زدگی بتن در زمان بتن ریزی می شود. پس از بتن ریزی بایستی از یک لایه محافظتی یا پوششی استفاده نمود تا از بتن حفاظت شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نکات حمل و نقل درباره بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

در هوای برفی و بارانی بهتر است برای حمل بتن از تجهیزات مناسب سرپوشیده استفاده شود. از آنجایی که اغلب تجهیزات حمل بتن به صورت سرباز هستند، بایستی از نایلون های ساختمان سازی ضخیم استفاده نمود تا بتن ها را کاور نمود تا خیس نشوند.

بارش باران بر روی بتنی که قرار است به زودی برای بتن ریزی مورد استفاده قرار بگیرد، تأثیر بسیار بدی بر روی کیفیت بتن خواهد داشت. بنابراین از بتن بایستی به خوبی محافظت نمود تا خیس نشود. اگر بتن خیس شده است، ابتدا اقدامات لازم انجام شود تا کیفیت آن همانند سابق شود سپس از این بتن برای بتن ریزی استفاده شود.

بتن ریزی در هوای بارانی و برفی و بارش تگرگ

اگر بارش تگرگ رخ دهد، شرایط برای بتن ریزی وخیم تر و نامناسب تر می شود. زمانی که بارش تگرگ رخ می دهد، ترکیب بتن به طور کل دچار مشکل می شود و کیفیت خود را به شدت از دست می دهد.

برای پیشگیری از بروز این مشکل بایستی از نایلون های مصالح فروشی استفاده نمود تا بتن را پوشاند تا تگرگ خاتمه پیدا کند. بارش تگرگ معمولاً چندین دقیقه بیشتر به طول نمی انجامد. لذا با پوشاندن بتن و اندکی صبر کردن می توان سریع به کار خود ادامه داد.

در نظر داشته باشید که در صورت انباشته شدن آب بر روی سطح بتنی از تجهیزات لازم استفاده نموده تا با فشار هوا موجب خشک شدن سطح بتنی شوید. در صورتیکه در زمان بارش باران و تگرگ نتوانستید مانع از ورود آب به بتن شوید، ضرورت دارد که سریعاً بتن ریزی را متوقف کنید و ادامه کار را به زمان دیگری موکول کنید.

راهنمای بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

پیامدهای بتن ریزی در هوای بارانی و برفی

اگر به توضیحات ارائه شده بی توجه باشید و اصرار داشته باشید که بتن ریزی را در همین شرایط انجام دهید، باید در انتظار پیامدهایی باشید. پوسته پوسته شدن بتن، تغییر رنگ بتن، ایجاد ترک و شکاف در بتن و … از جمله پیامدهای بتن ریزی در شرایط نامساعد جوی می باشند. بهتر است با توجه به پیامدهای بدی که بتن ریزی در زمان بارندگی دارد، از انجام این کار خودداری کنید و با انجام اقدامات مناسب مانع از بروز مشکل شوید.

راهکارهایی برای جلوگیری از تخریب بتن در شرایط بارندگی

با اضافه نمودن مقداری سیمان، افزایش دمای بتن، استفاده از سیمان نوع سه و نوع یک، بهره گیری از افزودنی های زودگیر بتن، استفاده از ضدیخ، استفاده از روان کننده بتن و … می توانید پیامدهای بتن ریزی در هوای بارانی و برفی را به کمترین میزان ممکن برسانید. از تمامی راهکارهایی که موجب کاهش میزان آب موجود در ترکیب بتن در زمان بتن ریزی در شرایط بارندگی می شوند، استفاده کنید. در شرایطی که امکان به تعویق انداختن بتن ریزی وجود دارد، حتماً این کار را به زمان دیگری موکول کنید تا با بتن ریزی هر چه بهتر و باکیفیت تر، موجب افزایش سطح استقامت و استحکام سازه های خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *